Stockmann säljer Seppälä till ledningen
I den lokala Seppäläbutiken i Ekenäs välkomnas beskedet att Stockmann ingått intentionsavtal om att sälja sitt dotterbolag Seppälä till ledningen.
- Nu kan vi se framåt igen och ta tillbaka de kunder som vi har tappat, säger Marina Strömberg som jobbar i butiken i Ekenäs.
Enligt Strömberg tappade kedjan kunder då man övergick till EU-storlekar på damkläderna. Nu kan man igen låta storlekarna växa så att de passar finländska kvinnor, säger hon.
Affären genomförs den 1 april och omfattar 82 affärer i Finland och 20 i Estland.
Det är Seppäläs vd Eveliina Melentjeff och hennes man Timo Melentjeff som ska köpa Seppälä.
Seppäläs omsättning i fjol var 92,6 miljoner euro.
Enligt ett pressmeddelande har affären har ingen nämnvärd betydelse för Stockmanns resultat.
– Affären tryggar att det över 80-åriga varumärket Seppälä fortsätter. Seppälä har fortfarande Finlands bredaste nätverk av modebutiker och i och med affären kan vi fortsätta affärsverksamheten som sysselsätter cirka 500 personer i Finland, säger EveliinaMelentjeff.
Seppälä beslutade i samband med att samarbetsförhandlingarna avslutades i december att 41 butiker läggs ner. Antalet anställda minskar med cirka 200.
Stockmann fokuserar på sina huvudsakliga affärsverksamheter som är Stockmann Retail, Real Estate och Lindex, och ger stegvis upp övriga verksamheter
Affären genomförs den 1 april och omfattar 82 affärer i Finland och 20 i Estland.