Svavelfattigt i finländsk fartygstank
De flesta fartygen vid de finländska rederierna har övergått till dyrare bränsle med mindre svavel på grund av EU:s svaveldirektiv.
Enligt verkställande direktör Olof Widén på branschorganisationen Rederierna i Finland valde 85 procent av dess medlemsfartyg att byta till diesel.
Det nya direktivet som trädde i kraft vid årsskiftet kräver att bränslet som fartygen använder inte får ha en svavelhalt högre än 0,1 procent. Tidigare har svavelhalten fått vara upp till en procent.
I praktiken har rederierna haft tre alternativ: att övergå till diesel, som har lägre svavelhalt, att installera svavelrenare som renar rökgaserna eller att använda flytande naturgas, det vill säga LNG. Enligt Widén har de flesta ingen möjlighet att välja mellan alternativen.
– Alternativen till diesel är osäkra, väldigt dyra och passar endast fartyg av en viss typ. Till exempel är LNG endast ett alternativ för nya fartyg såsom Viking Grace vars maskineri är byggt för LNG. För de äldre fartygen är det i praktiken omöjligt att övergå till LNG eftersom det kräver så stora och dyra förändringar att investeringarna aldrig skulle kunna återbetalas, säger Widén.
Att räkna ut de exakta kostnaderna är omöjligt eftersom bränslepriserna hela tiden förändras.
– Vi har använt oss av medeltal där bunkerolja kostar cirka 600 euro per kubik och diesel cirka 900.
Hårda straff
Utsläppen övervakas av Trafiksäkerhetsverket Trafi, Gränsbevakningsväsendet och polisen. Direktör Juha-Matti Korsi på Trafis tillsynsavdelning uppger att fartyg med hög riskprofil blir inspekterade.
– Flera saker påverkar riskprofilen, till exempel fartygets bakgrund och vad som framgått av tidigare inspektioner. Det finns också planer på att övervaka utsläppen i vattenområden med hjälp av utrustning som installeras i luftfartyg. Genom att flyga in i ett avgasmoln får man ett preliminärt resultat om svavelhalten och om misstankar väcks kan fartyget inspekteras, säger Korsi.
Att bryta mot direktivet kan leda till böter eller till och med fängelsestraff. Ett fartyg kan få order att stanna kvar i hamnen tills bränslet bytts ut. Om fartyget upprepade gånger bryter mot svaveldirektivet kan det meddelas startförbud.