H&M-miljardär vill inte kvotera in kvinnor
Han är Sveriges rikaste man och vän till svenska kungen. Men det är inte för att hålla Carl XVI Gustaf sällskap på Hanaholmen som klädjätten Hennes & Mauritz styrelseordförande Stefan Persson i dag besöker Finland utan för att han utsetts till en av Svenska handelshögskolans fem nya hedersdoktorer.
Stefan Persson arbetade som vd på H & M från 1982 till 1998. I dag fungerar han som klädjättens styrelseordförande. Hedersdoktor på Svenska handelshögskolan blir han tack vare "framgångsrik och långvarig verksamhet inom näringslivet". En utmärkelse miljardären säger sig vara hedrad av med tanke på att H & M i dag har 58 butiker och cirka 2 000 anställda bara i Finland. Till varumärket hör förutom H&M även COS, Monki, Weekday, Cheap Monday och & Other Stories.
Företagets grundidé, att sälja mode snabbare och billigare än konkurrenterna, håller uppenbarligen än, men har genom åren utsatts för hård kritik, inte minst kring dåliga arbetsvillkor och underbetald arbetskraft i de utvecklingsländer där H & M lagt största delen av sin produktion. För två veckor sedan kunde det rikssvenska tv-programmet Kalla fakta visa att H & M via mellanhänder köper bomull som kommer från områden där det enligt människorättsorganisationer förekommer tvångsförflyttningar. Samtidigt har intresset för H & M:s sociala ansvar och etiska klädproduktion ökat markant, både internt och bland kunderna. Något som världens tredje största butikskedja för kläder jobbar aktivt med att kommunicera utåt.
– Om man vill bli framgångsrik måste frågorna kring hållbarhet tas till högsta nivå i organisationen, säger Persson.
Han menar att det är viktigt att förstå att de låga butikspriserna inte automatiskt korrelerar med en låg lön för den som gjort produkten.
Genom åren har han själv besökt fabrikerna både i Bangladesh och Turkiet ett flertal gånger.
– Mitt starkaste intryck är att situationen blivit mycket bättre, på alla nivåer. Lönerna går uppåt, likaså utbildningsnivån. Om vi drog tillbaka vår verksamhet nu vore det katastrofalt för dessa områden.
– I de fabriker som H & M använder sig av tillverkas varor för andra företag som kan kosta sex gånger så mycket som våra. Den slutliga kostnaden hänger ihop med priset för transport, logistik och marknadsföring. Också volymerna gör att H & M kan hålla ett lägre pris. Allt handlar om att optimera effektiviteten inom organisationen.
Den finländska detaljhandeln domineras i dag av svenskar. Vad gör finska företag fel?
– Konkurrensen är hård, det medger jag. Men ni har fortfarande Lindex och Stockmann. En personlig reflektion jag gjort är att den lokala företagskulturen tyvärr riskerar gå förlorad när vi väljer att använda samma kläder, köra samma bil och lyssna på samma musik överallt i världen. Det tycker jag är synd.
På frågan om kvinnokvoter i företagsstyrelser blir det ett blankt nej från Persson.
– Jag är emot all kvotering. På H & M har vi redan en styrelse som består av hälften kvinnor, hälften män. Men det är inte på grund av kvotering utan baserat på kompetens. Inom klädbranschen är det lätt att hitta kvinnlig sådan. Frågan om kvotering handlar också om äganderätt, att som företag själv få välja sitt team. Om börsbolag måste kvotera, varför inte också familjeföretagen? Var drar man då gränsen?
Persson ifrågasätter också att många företagare redan i uppstartsskedet fokuserar på avslutet och den eventuella avkastningen.
– Bygg i stället upp en idé, sälj den till dina medarbetare och hitta sedan ett gemensamt mål.
Trots att äldste sonen Karl-Johan Göran Persson i dag leder den operativa verksamheten inom H & M har Stefan Persson inga planer på att flytta sin förmögenhet utomlands.
– Jag bor i Sverige och kommer att hållas där.
Hur kommer H & M att fungera i framtiden, era kunder blir trots allt äldre?
– Det finns ingen åldersgräns när det gäller att intressera sig för mode. Men det är klart att vi måste utveckla vår strategi för att nå äldre kunder i framtiden.
Själv säger han sig inte vara något modeorakel trots att han började sin karriär på inköpssidan.
– Men jag försöker bära bolagets kläder så ofta som möjligt.
BAKGRUND
Hanken promoverar
Svenska handelshögskolan promoverar fem hedersdoktorer och 75 promovender i samband med den högtidliga doktorspromotionen
Tre hedersdoktorer promoveras för sina vetenskapliga meriter. Titeln tilldelas professor R. Edward Freeman, University of Virginia Darden School of Business, USA, professor Annette Kur, Max Planck Institute for Innovation and Competition, Tyskland, och ekonomie doktor Oz Shy, Federal Reserve Bank of Boston, USA.
Berndt Brunow, styrelseordförande för Karl Fazer och Lemminkäinen samt Stefan Persson, styrelseordförande för bland annat H & M, promoveras till hedersdoktorer för framgångsrik verksamhet inom näringslivet.
I år är 34 av promovenderna kvinnor och 41 män. Hanken promoverar doktorer vart femte år och promotionen är den elfte i följd. (FNB-SPT)