Borgå kämpar för LNG-terminal
Borgå stad hoppas fortfarande att Gasum bestämmer sig för att bygga en stor regional terminal i Tolkis.
BORGÅ
Gasum äger vattenområden och 68 hektar mark i Tolkis och staden har redan en klar miljökonsekvensbedömning och en långt bearbetad detaljplan för området. Om Gasums tanke att flytta terminalen söderut närmare Emsalö bro skulle bli av, så måste miljökonsekvenserna utredas även för det området och delgeneralplanen måste ses över.
– Staden har bett Säkerhets- och kemikalieverket Tukes att göra en utredning över riskerna för omgivningen. Vi har både bosättning och Sköldvikområdet rätt nära inpå ifall terminalen skulle byggas söderut, säger biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultz.
Alla utredningar och planer har man ändå lovat färdigställa i rask takt. Staden prioriterar och sätter stort värde på att få LNG-terminalen till Tolkis.
– Vi har meddelat Gasum att vi gör allt vi kan för att möjliggöra en etablering här. Samarbetet har varit intimt och Gasum har sagt att man är nöjd med vad vi gjort, och att Tolkis fortsättningsvis är med i deras planering.
von Schoultz tror att närheten till Sköldvik industriområde är ett tungt vägande argument för Tolkis som placeringsort.
– Det finns många företag som använder naturgas på området och dessutom ligger Nordsjö hamn nära.
Gas kommer att bli ett allt viktigare bränsle inom sjöfarten då svaveldirektivet tvingar rederierna att överge oljebaserade bränslen.
Synergier med Sköldvikföretag som Neste Jacobs och Bilfinger kan även vara argument som stöder en etablering i Tolkis.
I utredningarna över Tolkis har man konstaterat att den södra delen av tomten skulle vara bättre för att man då skulle slippa flytta på en kraftlinje som skär tvärs över den tidigare planerade byggplatsen.
Trafikverket har även påpekat att farleden till den norra sidan skulle gå för nära den planerade terminalhamnen. Gasen kommer att fraktas med specialkonstruerade tankers som kräver en kaj på 200 meter. Enligt planerna skulle Gasum ha ett naturgaslager för 320 000 kubikmeter på land och 150 000 kubikmeter lagrat i ett fartyg.