På sociala medier hörs minoriteten
Diskussioner, sensationer och populära åsikter på sociala medier reflekterar inte nödvändigtvis hela befolkningens uppfattningar. Det säger nätforskare Salla-Maaria Laaksonen som arbetar på Forskningsinstitutet för kommunikation vid Helsingfors universitet.
– Då vi talar om sociala medier måste vi komma ihåg att det är en minoritet som för fram sina åsikter där.
Av dem som använder sociala medier är det endast en liten andel som aktivt bloggar, kommenterar eller på annat sätt uttrycker sina åsikter. Att påverka genom sociala medier är ändå effektivt eftersom de har en stor roll i vardagen även för dem som inte själv hörs, säger Laaksonen.
– Att påverka på sociala medier är att påverka på riktigt.
Samtidigt som sociala medier blivit "hela folkets media" har det också blivit vanligare att utnyttja dem i kommersiellt syfte, säger Laaksonen.
Enligt forskaren är hemligheten till popularitet på sociala medier att använda humor, vädja till känslor eller framhäva sin personlighet.
– En del fenomen är förstås lyckoträffar som är omöjliga att förutspå, säger Laaksonen.
Finländare med inflytande på sociala medier belönas i kväll på galan Some Awards i Helsingfors. Kategorierna omfattar bland annat aktivaste finska företag inom sociala medier och årets videobloggare.
Some Awards ordnas av mediehuset Aller Media.