Konsumentförbundet prickar aggressivt DNA
Mobiloperatören DNA har använt osakliga hot och aggressiv marknadsföring, uppger Konsumentförbundet.
DNA har tagit till tveksamma metoder då kunder uppgett att de tänker byta operatör och behålla sitt telefonnummer.
DNA har skickat ut meddelanden om att ett operatörsbyte kan medföra överraskande kostnader.
- Det är inte sant, uppger ledande jurist Tuula Sario på Konsumentförbundet.
Enligt henne har konsumenterna inte så bra koll på sina rättigheter och skyldigheter vid ett operatörsbyte, så de kan lätt påverkas av insinuerande påståenden.
Teknisk miss?
DNA reagerade snabbt på Konsumentförbundet utskick på onsdagen. Direktör Pekka Väisänen uppger att meddelandena om höga kostnader gått ut till fler kunder än planerat. Enligt honom skulle de bara gå till kunder som har tidsbundna kontrakt, eftersom de kan tvingas betala månadsavgifterna för resten av kontraktstiden även om de bytt operatör.
För kunder vars kontrakt gäller tills vidare blir det inga stora kostnader vid ett operatörsbyte. Den gamla operatören kan inte kräva in annat än obetalda räkningar.