Sjundeåbarn får kortare skoldag
Ommöbleringen av busslinjerna i Kyrkslätt har inte enbart lett till att elever får stå ut med långa väntetider på hållplatserna och förlängda bussrutter, utan även till att de går miste om undervisning.
Regnet smattrar ner på busshållplatsens tak. Klockan är tio över åtta, men ingen buss syns till, trots att skolbussen borde ha startat från hållplatsen i Sjundeå centrum redan fem över.
Sjundeklassarna Anders Nordström, Caisa Calin och Melker Forsblom är vana vid att komma för sent till skolan, så de blir inte jäktade av situationen. Det är först när Lojo-bussen avgår, utan att Kyrkslättbussen kommit, som Anders börjar skruva otåligt på sig.
– Så här sen brukar bussen ändå inte vara, säger han.
När den äntligen rullar in på hållplatsen är klockan tretton över och chaufför Toni Johansson konstaterar ursäktande att barnen inte heller i dag kommer fram i tid till skolan.
– Problemet är att den nya avstickaren till Störsvik tar längre tid än beräknat. Även den krokiga Östra Kungsvägen kräver flera minuter mer än uppskattat, förklarar han.
Barnen har inget val
Åttondeklassaren Ellen Voutilainen, som stiger på strax efter Störsvik, saknar den gamla rutten som gick raka vägen längs stamväg 51 till skolan – bortsett från en liten omväg till Kantvik.
– Då tog min skolresa en halv timme, i år tar den nästan femtio minuter och dessutom är vi nästan alltid sena. Men vi skolbarn har ju ingen makt, vi sätter oss på den buss som går och så åker vi.
Enligt reseplaneraren ska bussen vara framme vid resecentret i Kyrkslätt centrum tjugo i nio, men i verkligheten närmar sig klockan fem i nio när bussen nått så långt. Vi är alltså en kvart efter i tidtabellen.
Resan fortsätter mot det svenska skolcentret där Ellen och de andra barnen ska stiga av. Ellen uppger att det inte är ovanligt att, som den här morgonen, komma in i klassrummet först kvart över nio.
– Vissa elever tycker det är roligt, men jag tycker att man behöver all den information man kan få på timmen.
Föräldrar och rektor rasar
– Det känns dåligt att Sjundeåbarnen går miste om lektionstid. Dessutom stör det undervisningen att en del elever kommer senare än andra, så ännu mer tid går till spillo, säger Sjundeåbon Anneli Vikman vars dotter går i Winellska skolan.
Rektor Kristiina Koli är av samma åsikt, men hon står handlingsförlamad inför problemet.
– Det är helt omöjligt för oss att ändra vårt skolschema så att alla barn ska hinna med på lektionen, för då förfaller hela vårt system, säger Koli och menar att det är bussarna som ska anpassas efter skolans tidtabell och inte tvärtom.
Det enda lärarna i nuläget kan göra är enligt Koli att vara flexibla, såtillvida att de tillåter förseningarna. Dessutom måste de låta Sjundeåbarnen avsluta dagen en kvart tidigare än andra: också det på grund av busstrul. Eftermiddagsbussen går nämligen bara någon minut efter det att sista lektionen tagit slut.
Men alltid kommer inte lärarna - eller barnen - ihåg att bussen avgår så tidigt.
– Jag har fått sluta tidigare två gånger när jag frågat läraren. Om jag missar bussen ringer jag att någon måste hämta mig, säger Anders Nordström.
Melker Forsblom har räknat ut att det tar tolv minuter att gå till busshållplatsen, så trots att han alltid fått sluta en kvart tidigare har det ibland blivit bråttom.
– Fast jag går så fort jag bara kan blir det ändå stressigt, intygar Caisa Calin.
Lösningen långt borta
Busschauffören Toni Johanssons lösning på problemen är att han skulle starta tidigare från Helsingfors mot Sjundeå på morgonen, då skulle han vara i tid vid hållplatsen. Dessutom borde tidtabellen stämma överens med verkligheten. Nu är tiden för knapp.
Tidplanen för eftermiddagsbussen kunde å sin sida flyttas framåt med några minuter.
HRT (Helsingforsregionens trafik) har lovat se över helheten, men hittills har något löfte om förändringar inte getts. När trafikplanerare Ville Lepistö får höra att elever går miste om lektionstid blir det annat ljud i skällan.
– Vi gör allt för att söka en lösning, redan inom några veckor.