Konkurrens påverkar inte Y-tågen
HRT:s beslut att inleda förarbetet för konkurrensutsättning av sin lokaltågstrafik ska inte påverka Y-tågens trafikering till Västnyland, då linjen inte hör till företagets zonsystem. Däremot kan andra linjer till Kyrkslätt stå inför förändringar.
Helsingfors regiontrafik HRT meddelade i tisdags om att dess lokaltågstrafik konkurrensutsätts med start nästa år. HRT har kontrakt med de statliga järnvägarna, VR, till 2017, men med start 2018 kan alltså en ny operatör sköta regionens tågtrafik.
Förutsatt att modellen för hur det ska gå till blir klar i år startar en anbudstävling i början av nästa år. Den operatör som vinner tävlingen inleder sin trafikering 2018. Till sitt förfogande kommer de att ha de nuvarande och planerade tåg som HSL hyr av Huvudstadsregionens Vagnpark. Förutom existerande rutter kommer även den planerade Centrumslingan, ringbanan under Helsingfors, att finnas på listan över vad som ska trafikeras, antagligen även Ringbanan, som från och med augusti 2015 är klar att löpa mellan Helsingfors och flygplatsen, via Vandaforsen och Dickursby.
Y-tågen subventioneras
Y-tågen genom Västnyland till Karis kommer inte att påverkas av konkurrensutsättningen. Y-tågen sköts av VR och subventioneras av kommunikationsministeriet under ett avtal som omförhandlas nästa år.
– Y-tågen påverkas inte direkt av HRT:s beslut. Vi har separat avtal om den linjen och eventuella förändringar uppkommer i så fall under avtalsförhandlingarna med ministeriet, säger Topi Simola, VR:s direktör för närtrafiken.
HRT:s trafik finns i huvudstadsregionen, Kyrkslätt, Kervo och Sibbo. U- och S-linjerna stannar i Kyrkslätt, och framtiden för dem blir klar först när nästa avtal är tecknat.
Konduktörsavtalen under lupp
HRT meddelade i dagarna också att man kommer sluta sälja biljetter via konduktörer, som ett led i förnyandet av biljettsystemet som ska färdigställas 2016.
Inte heller det beslutet påverkar VR:s verksamhet omedelbart, men kan på sikt kräva åtgärder.
– Beslutet om konduktörernas framtid kom, precis som beslutet om konkurrensutsättningen, som en överraskning. Just nu kan jag inte säga hur det påverkar oss, vi måste sätta ner oss och i lugn och ro fundera. Men på samma sätt som med de kommande förhandlingarna om Y-tåget sker inga förändringar på åtminstone ett och ett halvt år, säger Topi Simola.
HRT:s beslut att sluta sälja sina biljetter via konduktörer grundar sig på siffror som visar att endast 2,4 procent av HRT-biljetterna köps av VR:s konduktörer. Eftersom det inte är HRT:s biljetter som används väster om Kyrkslätt påverkas inte Y-tågens eller Hangötrafikens biljettsystem av beslutet.