Nya knep för att locka turister behövs
Pertti Yliniemi, som också har kallats Lapplands turistkejsare, är snart på väg till näringsminister Jan Vapaavuori (Saml) för att tala om för honom vad som är på tok inom turismen. Budskapet är klart: Det är staten.
Yliniemi, som är huvudägare i fyra skidcenter och elva hotell är glad över att Vapaavuori har lyft fram turismen som ett av landets spetsprojekt. Men han är besviken över att statsmakten trots goda intentioner inte verkar förstå vilken betydelse turismen har.
– Staten beskattar branschen så hårt att den blir olönsam, säger Lapland Hotels koncernchef Yliniemi.
Målet med spetsprojektet är att göra Finland mera lockande för utlänningar. Nina Vesterinen som är specialsakkunnig på Arbets- och näringsministeriet säger att man har märkt att turismen är en av de få branscher som växer trots recessionen.
I slutet av månaden ska Vapaavuori delta i ett projektevenemang i Kuusamo där han bland annat ska träffa traktens företagare. Liknande evenemang ordnas också på andra håll i Finland under våren.
– Om man vill tala om viktiga ställen inom turismen så är det frågan om huvudstadsregionen och Lappland. Efter dem kan man fundera över andra detaljer, säger Yliniemi.
Tillväxt från öst
Statistiken visar att de utländska turisternas antal har ökat i en jämn takt nästan under hela 2000-talet. Till exempel i förfjol kom 7,6 miljoner utländska turister till Finland.
Överdirektör Jaakko Lehtonen på Centralen för turistfrämjande (CTF) tror att trenden fortsätter. Ryssland är nummer ett i marknadsföringen, men Asien ligger hack i häl. Lehtonen tror att det finns mycket som behöver utvecklas.
– Gränsövergångarna mellan Finland och Ryssland måste utvecklas så att väntetiderna blir acceptabla. Vårt elektroniska försäljningssystem måste också förbättras så att det blir enklare att köpa reseservice, säger han.
Också turistföretagarna ser många flaskhalsar. Flygförbindelserna är en.
– Tillgängligheten är den största svagheten med tanke på turismen i norra Finland. Flygförbindelserna måste bli bättre, säger Rukakeskus Oy:s vd Ville Aho.
Yliniemi kritiserar statsägda Finnair. Han tycker att bolaget inte uppskattar de inhemska flygförbindelserna.
Intimare samarbete
På Arbets- och näringsministeriet tycker man att det är ett stort problem att turistbranschen är så splittrad. Det finns cirka 27 000 företag i branschen. Nina Vesterinen säger att målet är att få dem att samarbeta bättre.
– De kunde samarbeta till exempel vid anskaffning av utrustning. Alla företag i samma trakt behöver inte ha hundra kanoter för turisterna.
Jaakko Lehton på CTF efterlyser ett närmare samarbete i utvecklandet av marknadsföringen.
– Det finns cirka 30 regionala turistorganisationer i Finland. De arbetar skilt för sig och nivån på servicen varierar. Det ideala vore att de och CTF bildar ett tätt nät, säger han.
Yliniemi tycker att turistbranschen i Lappland redan samarbetar bra.
– Här behövs inte teorier utan resurser.