Rabattbiljetter i fjärrtrafiken kom för att stanna
En enkelbiljett från Helsingfors till Esbo kostar fem euro. För samma pris kan man åka ända till Åbo om man är flexibel gällande datum.
Rabattbiljetter vars pris baserar sig på efterfrågan började säljas i fjol till buss- och tågresenärer runt om i landet.
Affärsverksamhetschef Jukka Ylitalo på Matkahuolto anser att konkurrensen inom fjärrtrafiken är hård, men att den även har positiva sidor.
Matkahuoltos biljettförsäljning ökade särskilt på webben i och med det nya prissystemet som ändrades i fjol. Biljetter till en expresstur har i vissa fall kostat bara några euro.
– Resenärerna har varit intresserade av att resa med buss igen, säger han.
Ylitalo säger att ökningen har koncentrerat sig till rutterna mellan de större städerna i Södra Finland men att det också finns möjligheter i norr.
– Under julhelgen märkte vi att även utlänningar i Lappland köpte biljetter på webben.
Nya ändringar
Onnibus vd Pekka Möttö säger att det gångna året verkade lovande, även om man fortfarande lär sig om prissättningen. Under julhelgen såldes exempelvis biljetter till alltför billigt pris och platserna gick åt snabbt.
Enligt Möttö har bussarna inte haft tillräckligt med passagerare under det senaste året. Tisdagskvällar är exempelvis stillsamma.
Möttö tror att ändringarna i fjärrtrafiken och Onnibus kommer att fortsätta.
– Avregleringen av fjärrtrafiken är arbetskrävande och kommer att räcka till 2018. Det att vi kom in i branschen har ändå fått gamla aktörer att reagera. Det var vårt mål.
Inom tågtrafiken var passagerarantalet på samma nivå som i förfjol. VR:s kommersiella chef för passagerartrafik, Lassi Rönkkönen, säger att de häftiga priskampanjerna ökade passagerarmängderna i somras men att utvecklingen planade ut mot slutet av året.
– Jämfört med hur hela Finlands ekonomi stretar måste vi vara nöjda med passagerarmängderna. Vi har klarat oss ganska bra i konkurrensen med andra färdmedel.
Främjar kollektivtrafiken
VR ändrade sin prissättning hösten 2011 då bolaget började erbjuda förmånliga förhandsbiljetter. Senare har VR börjat sälja fler billigare biljetter under de stillsammare tiderna. Att färdas under rusningstid, som fredagskvällar, är dyrt.
Tågbiljetterna inom fjärrtrafiken stiger med 2,5 procent natten till onsdag. Erbjudandena har ändå kommit för att stanna.
Rönkkönen tror att prissättningsändringarna inom busstrafiken främjar kollektivtrafiken som helhet.
– Vår största konkurrent är personbilen men det är intressant att det också sker ändringar i priserna på bussfronten.
På Konsumentförbundet förhåller man sig positiv till biljettpriser som baserar sig på efterfrågan och erbjudanden. Förbundets ledande jurist Tuula Sario påpekar ändå att bland annat äldre ofta blir utanför erbjudandena.
– Det är bra att Onnibus erbjudanden tvingat de andra aktörerna med. Ändå riktar sig en del av tjänsterna bara till sådana kunder som kan använda internet eller olika betalningsautomater, säger Sario.