Vikings vd visionerade om Hangö
Nya hamnar och kortare färdvägar kan bli verklighet om fartygstrafiken blir mycket dyrare att driva.
Hangö och Kapellskär kan ligga bra till med sina hamnar i framtiden, ifall det går så att fartygstrafiken radikalt tvingas se över sina kostnader och rutter.
Det sade Viking Lines vd Mikael Backman i torsdags på en Rotary-träff i Ekenäs, där han hade blivit ombedd att titta några decennier framåt med fartygstrafiken på Östersjön i blicken.
Ett av flera möjliga scenarier är att behovsresandet – frakt- och ruttrafiken – alltmer koncentreras till hamnar som är lätta att ta sig till, sådana som inte ligger inomskärs likt Åbo och Stockholm.
– Man vill komma rakt och snabbt in till hamnarna, säger Backman och nämner just Hangö och Kapellskär som intressanta i det avseendet.
Taxfreen viktig
Backman betonar att hans inlägg i torsdags var en spekulation kring hur det kan gå om förutsättningarna för verksamheten förändras i grunden.
– Det handlar om ett långt tidsspann.
I dag möjliggör den skattefria försäljningen att rederierna kan använda sig av ett ganska brett nät med hamnar. Försvinner den här typen av försäljning blir läget ett helt annat för rederierna, säger Backman.
Hans bedömning är ändå att kostnaderna för trafiken ska stiga rejält innan till exempel Hangö seglar upp som ett verkligt alternativ för passagerartrafiken.
Så det här är inga scenarier man jobbar med inom rederierna just nu?
– Absolut inte. Men det är alltid bra att titta på var man står, säger Backman och förklarar att man för 30 år sedan knappast hade kunnat föreställa sig hur passagerar- och kryssningstrafiken på Östersjön ser ut i dag.
En stor fråga för rederierna är hur kryssningsverksamheten utvecklas.
– För att hålla sig framme där gäller det att ha en produkt som lockar. Men det är svårt att desto mera förutspå hurudan produkten kommer att bli.
På torsdag ger Viking Line ut ett delårsresultat. Innan det offentliggjorts vill Backman ogärna berätta mer om var bolaget står just nu och hur det tänker ta sig an framtiden.