Koverhar blir lönsamt
Redan nästa år börjar stadens investering i Koverhar ge märkbar avkastning. Arrendet från hamnbolaget ger en miljon euro medan staden investerar 250 000 euro.
– Sakta men säkert börjar investeringen betala sig.
Så sammanfattar stadsdirektör Denis Strandell de utgifter och inkomster som redan i år börjat cirkulera kring stadens satsning i Koverhar.
Hangö hamn, som sedan början av året arrenderar cirka 60 hektar hamnområde i Koverhar, ger de första intäkterna. I år har hamnbolaget betalat ett arrende på 300 000 euro.
– Redan en avkastning på 300 000 euro, alltså tre procent av stadens investering, är en bra början, säger Strandell.
En miljon från och med 2016
Avkastningen kommer på stadens köp av 665 hektar mark och vatten av FN-steels konkursbo i december 2014. Köpet krävde ett lån på tio miljoner euro, men staden förklarade i ett tidigt skede att hamnarrendet skulle täcka kostnaderna för lånet.
Då stadens budget för 2016 nu presenterats står det klart att arrendet nästa år ökar och har budgeterats till en miljon euro.
– Den summan är inskriven i arrendeavtalet. Under det första året var arrendet nedsatt i väntan på att hamnen kan starta verksamhet på området, säger Strandell.
Staden och Caruna satsar
Samtidigt har Hangö stad räknat med att fram till 2018 årligen satsa cirka 200 000 euro på infrastruktur och förberedande arbete för andra etableringar i Koverhar.
– Vi satsar inte på någon onödig infrastruktur på förhand. Det här är investeringar som måste göras oberoende, säger Strandell.
För 2016 har man budgeterat 250 000 euro för stängningen av en avstjälpning, elarbeten och övrig infrastruktur.
– Det krävs för att få områdena i skick, förklarar stadens tekniska chef Jukka Takala.
En del av det förberedande arbetet som staden tidigare räknade med att bekosta står däremot elnätsoperatören Caruna för. Just nu byggs det gamla elnätet till stålverket om för att i framtiden kunna betjäna hamnen och de företag som etablerar sig runt den.
– Caruna investerar eftersom Hangö stad är en stor kund. Det har underlättat investeringsbehovet för oss, säger Takala.
Planeringsstödet hjälper
Denis Strandell ser stadens investeringar som rimliga. Med tanke på att utredningar och den framtida marknadsföringen av Koverhar till 70 procent bekostas av det stöd på knappa 300 000 euro staden får av närings-, trafik- och miljöcentralen är summorna inte så stora.
– Och planläggningen av området går inom stadens normala planläggningsbudget.
Strandell tror också att 200 000 euro är en realistisk årlig utgift.
– Det beror på vilka företag som vill etablera sig och vad de behöver. Något år kan det kosta mera.
Annan situation som koncern
Trots en bra start på stadens avkastning för Koverhar finns en hållhake. Det arrende man nu får från hamnbolaget innebär en intäkt för staden, men inte för koncernen Hangö.
Eftersom hamnbolaget ägs av staden rör sig pengarna inom koncernen. Som ägare vill staden heller inte ta ut höga arrenden som skadar hamnbolaget.
– Jag skulle inte bli förvånad om arrendet under tider av exempelvis investeringar hos hamnen kan sänkas, säger Strandell.
Då kommunernas bokslut enligt den nya kommunallagen börjar gälla på koncernnivå ligger det ännu mindre i Hangös intresse att belasta hamnens, och därmed hela koncernens, ekonomi.
Fungerande avtal för hamnen
Från hamnbolagets sida finner man sig i alla fall i arrendets storlek och låter förstå att det inte utgör ett problem.
– Vi följer avtalet. Det passar oss, säger vd Anders Ahlvik.
Självklart ser hamnbolaget gärna att hamnen i Koverhar även börjar ge inkomster, men i nuläget fogar man sig och betalar en miljon euro årliga arrenden tillsvidare.
– Vi måste vänta på stadsplanen som för hamnens del ska bli klar till sommaren. Efter det kan man bygga på området utan specialarrangemang, säger Ahlvik.
Då kan hamnbolaget och andra företag etablera sig på området, och ge inkomster och nya jobb.
– Det är realistiskt, säger Ahlvik.
Övriga intäkter först 2017
De riktiga vinsterna kommer ändå först då utomstående företag börjar etablera sig i Koverhar, ger jobb och arrenderar eller köper mark.
I och med planläggningen lär hamnverksamheten vänta på sig åtminstone till sommaren 2016 och företagsetableringarna lär bli av tidigast 2017 då planläggningen av områdena runt hamnen förhoppningsvis är klar.
– Det är intentionen och realistiskt. Fram till dess kör hamnbolaget sitt race för att få ut så mycket som möjligt av potentialen i hamnen. Det passar oss utmärkt. Vi har samma målsättning, säger Strandell.
- Har i nuläget två kajer som lämpar sig för transport av bulkvaror, som malm, stenmaterial och spannmål.
- En grundläggande infrastruktur med kranar och lagringsplaner existerar.
- Utrymme finns för att utöka antalet kajer till exempelvis fyra om trafiken ökar, men kräver investeringar.
- Hamnområdet som Hangö hamn Ab arrenderar i dag utgör 60 hektar.
- Då verksamheten kommer i gång ska ett nytt och långvarigt arrendeavtal göras upp mellan staden och hamnen.
- I det önskar hamnbolagets styrelse en option på tilläggsområden, cirka 60 hektar.
- Hamnbolaget och andra företag kopplade till hamnverksamhet står för investeringarna i hamnen.