Kyrkslätt vill ha färre bussturer
Förslaget motiveras med att kommunens andel till Helsingforsregionens trafik HRT har stigit. Nu vill man spara drygt 300 000 euro på årsnivå.
I skottgluggen för sparplanerna finns framför allt kommunernas interna så kallade 900-linjer.
Enligt ett förslag som samhällstekniska nämnden har att ta ställning till nästa vecka ska linjerna 901, 902, 903, 906, 907, 908, 909 och 911 dras in under sommartid.
På det sättet slutar de köra endast då användningsgraden är lägst och skolskjutsarna påverkas inte.
Även utanför sommarsäsongen föreslås busstrafiken minska genom att man drar in turer som är utanför tiden för skolskjutsar och arbetsresor.
Dessutom är det enligt beredande tjänstemannen, trafikplaneringsingenjör Ilmari Viljanen, motiverat att på sommaren minska antalet turer inom regiontrafiken (170-linjerna) från den nuvarande nivån.
Motiveringen är även här låga passagerarantal.
"Inga alternativ"
I framtiden ska dessa åtgärder ge besparingar på 315 000 euro om året.
Enligt förslaget genomförs sparåtgärderna från och med sommaren 2016. År 2017 syns besparingarna konkret i kommunens kassaflöde som minskad kommunandel till HRT.
Kyrkslätts representant i HRT:s styrelse, Pekka M. Sinisalo (Sannf), ser förslaget om färre bussturer som ett nödvändigt ont.
– Det låter förstås illa, men då kommunens andel till HRT ökar finns det inte mycket till alternativ.
Utförligare kommentarer än så ger han sig inte tid för, på grund av en programspäckad fredag.
HRT:s kollektivtrafikplanerare Matti-Pekka Laaksonen säger att den växande kommunandelen beror på HRT:s investeringar i närtrafiken och stora projekt som Västmetron.
Att det drabbar busstrafiken i Kyrkslätt beror på att det är endast den som kommunen kan påverka.
Stick i stäv med strategin?
I Kyrkslätts miljöstrategi sägs bland annat att kommunen tryggar luftens renhet speciellt genom försorg om förutsättningarna för kollektivtrafik och lättrafik samt genom att främja användningen av naturgas.
I Kyrkslätts kommunstrategi 2015-2017 nämns klimatförändringar och ett av ledorden är hållbarhet:
"Hållbarhet betyder för oss lösningar och val som är i samklang med miljön [...] och som på ett sunt sätt tryggar kommande generationers liv."
Miljöargument väger ändå lätt då räkningen för kollektivtrafiken stiger. I ett utlåtande om HRT:s verksamhets- och ekonomiplan för åren 2016-2018 framför kommunen sin oro i fråga om den ökande kommunandelen och talar för nödvändiga förändringar för att ändra på detta.
I enlighet med utlåtandet har HRT undersökt alternativ och föreslår besparingar i bustrafiken. Sparpotentialen är bunden till det nuvarande trafikeringsavtalet vars regleringsmån är tio procent.
Kyrkslätts trafikplaneringsingenjör Ilmari Viljanen kunde inte nås för en kommentar i går.