110 år av utbildande
I år firar Västra Nylands folkhögskola 110-årsjubileum. Under årens gång har skolan utvecklats i hög grad. Nu vill man fortsätta utveckla genom bland annat samarbeten, projekt, kurser, styrdokument samt digitalisering.
En avslappnad atmosfär genomsyrar den ljusa byggnaden som ligger i den lummiga miljön på Pumpvikens västra sida. Inne i Västra Nylands folkhögskolas, VNF:s, aula ljuder skratten från glada studerande. De sitter samlade runt det runda bordet i väntan på att deras lektion ska köra i gång.
– Det finns en väldigt familjär och varm stämning här, säger Katri Vepsä, rektor sedan 2014.
På fredag firar folkhögskolan sitt 110-årsjubileum. Prorektor Auni Pelho var en av dem som utvecklade konstlinjen i mitten av 80-talet tillsammans med Bjarne Bäck.
– Konstlinjen fungerar bra som en språngbräda till eventuella kommande konststudier i högskolor eller för äldre människor som har stort konstintresse och vill utveckla sitt kunnande inom klassisk konst, säger Pelho.
Intensiva ettåriga linjer
På folkhögskolan finns i nuläget tio olika linjer, en del av dem är kreativa konstlinjer som Pelhos, medan de andra linjerna har en humanistisk inriktning. I år har skolan ungefär 140 studerande som till majoriteten består av flickor.
– Vi har på konstlinjen 18 elever och endast en av dem är en pojke. Från skolans sida försöker vi erbjuda utbildning som skall intressera också pojkar, säger Pelho.
Största delen av VNF:s studerande är ungdomar som har tagit ett mellanår efter gymnasiet, något som Pelho tror är nyttigt.
– Att gå ett år på en folkhögskola är ett bra sätt att både prova och förbereda sig för de fortsatta utbildningarna. Det är speciellt viktigt nu då det nästan alltid behövs grundfärdigheter, säger hon.
Ett talande exempel är att många av dem som studerade på modelinjen förra året nu studerar vid modeskolor i Europa. Det här också en av grundtankarna med folkhögskolstudierna – eleverna kan i ett år vänja sig vid studier och också mogna som individer i humanistisk anda.
– En folkhögskola ger studerandena allt från en gemenskap till en chans att ta reda på vad de vill göra i framtiden. Det handlar om ett livslångt lärande för resten av livet, säger Vepsä.
Eftersom studierna pågår under ett enda intensivt år kan studerande även snabbt inse om ämnet och linjen de har valt passar dem. Samtidigt är systemet flexibelt, den fria bildningen möjliggör snabba förändringar och nya utbildningar i snabb takt efter behov och intresse.
– Ett färskt exempel är kursen i mänskliga rättigheter som under detta år fokuserar på invandrarfrågan, säger Vepsä.
Pröva vingarna
För många studerande är Västra Nylands folkhögskola den plats där de för första gången får pröva sina vingar och lämna den välbekanta hemorten för att flytta in på skolans eget internat. Studerandena kommer från hela Finland och också från utlandet. En av dem som i år har börjat studera på skolan är Linda Johans från Åland. Hon studerar vid den sammansatta bildkonst- och formgivningslinjen.
– Hittills har det varit roligt men också krävande, säger Johans.
Hon hittade till VNF via en affisch och tyckte att folkhögskolan verkade som en lämplig plats att ta ett mellanår på.
– Jag är intresserad av formgivning och tyckte därför att konstlinjen verkade intressant. Nu har jag också börjat gilla att måla och rita så det känns som rätt val för mig.
Hon tycker att hon redan har hunnit utvecklats som konstnär, fastän hon bara har studerat två månader. Nästa år kommer Johans antagligen att söka vidare till en högskola för att studera konst.
På spåret mot framtiden
Förutom att skolans kurs- och linjeutbud med jämna mellanrum utvecklas och förändras pågår också kvalitetsarbete för en kvalitetshandbok, läroplansarbete och uppdaterande av andra styrdokument.
– Det är viktigt att vi hänger med i utvecklingen och kan se framtida förändringar som nya goda möjligheter för något ännu bättre. Trots krävande tider inom hela undervisningssektorn, och speciellt inom andra stadiet, gäller det att hela tiden ha många bollar i luften, blicka positivt framåt, nätverka aktivt och jobba målmedvetet och effektivt, säger Vepsä.
Hit hör också definitivt ett nytt framtida tänk som genomsyrar hela vår verksamhet, fokus på gränsöverskridande samarbete och fenomenbaserad undervisning, nya pedagogiska synsätt och ett större kursutbud för studerande. Ett exempel är det treåriga regionala projektet Kulturparasollet som stöds av Svenska Kulturfonden och som kan ge gymnasiestuderande en möjlighet att ta ett diplom i scenkonst.
– Vidare planerar vi ett samarbete med Tölö gymnasium i Helsingfors. Vi är två kreativa skolor som har planer på att jobba ihop inom vissa ämnen, så det ska bli spännande att se vad det kan bli av det. Vi är förväntansfulla och ivriga, säger Vepsä.
Skolan kommer även att fortsätta med sina nordiska samarbeten genom bland annat ett Nordplusprojekt och genom studerandeutbyten. Naturligtvis är vi öppna också för andra nya intressanta förslag på samarbeten med olika aktörer, konstaterar Vepsä.
Lämnar varma minnen
För en vecka sedan deltog hela personalen i en kvalitets- och utvecklingsdag i Åbo som avslutades med teaterföreställningen Stormskärs Maja vid Åbo Svenska Teater.
– Det var med stor glädje och stolthet som personalen mottog flera bekanta ansikten på teaterscenen, säger Vepsä.
Många tidigare studerande minns också Västra Nylands folkhögskola med värme.
– Man brukar säga att året på folkhögskolan är det året man inte glömmer, säger Vepsä. Att för en rimlig slant i månaden få tak över huvudet, tre måltider varje vardag och kvalitativ undervisning som kan förbereda för vidare studier inom till exempel juridik och medicin. Det är en unik möjlighet, säger Vepsä.