Mat från automat provas i Ingå
Den sista oktober går Ingå kommuns avtal med Fazer-ägda Blue Service Partners om hemkörda mattransporter till äldre personer ut. Blue Service har skött kommunens mat- och städtjänster sedan den 1 januari 2010. Blue Service Partners fortsätter med matservice i skolor, daghem och Lönneberga till julen.
INGÅ Avtalet med Blue Service Partners har omfattat matservice för äldre personer, mat- och städtjänster i skolor och daghem samt hemkörda matportioner till äldre personer. Vid månadsskiftet går avtalet ut vad gäller de hemkörda mattransporterna.
Då ett nytt avtal upphandlades lämnades åldringarnas hemkörda matportioner utanför. Varför vet inte hemvårdens enhetschef Camilla Biström, men det gällde att snabbt hitta ett alternativ då det stod klart.
Sodexo tar över
Det blir Sodexo som tar över tillredningen av maten i Ingå. Men utanför avtalet blir alltså de hemkörda matportionerna.
– Vi föreslår att de äldre erbjuds mat från företaget Menumat i stället. Ärendet kommer upp i grundtrygghetsnämnden för behandling i slutet av den här månaden, säger Camilla Biström.
Grundtrygghetschef Anne Öhman, varför lämnades de hemkörda matportionerna utanför det nya avtalet?
– Avsikten var ursprungligen att lämna själva transporterna utanför och sköta dem på annat vis. Nu blev även matportionerna utanför, men jag tror inte det behöver vara dåligt alls, säger hon.
Litet bråttom blev det att hitta en ersättare till de hemkörda matportionerna.
– Vi hade dock tidigare bekantat oss med Menumat och funderat på det alternativet.
Förevisas för kunderna
Innan ärendet behandlas i grundtrygghetsnämnden kommer man att ordna en förevisning av Menumat torsdagen den 15 oktober klockan 11–15 i Wilhelmsdal. Besökarna får också smakprov på hurdan mat företaget levererar.
Priset ska inte skilja sig från det kunderna betalar i dag.
– De som får mat hemkörd inom ramen för kommunens matservice betalar 8,40 euro per portion. Med Menumat blir kostnaden densamma, kommunen betalar mellanskillnaden, säger Camilla Biström.
Kommunens avtal med Menumat kommer gälla tillsvidare med en uppsägningstid på tre månader. Den enskilda användaren kan säga upp sitt avtal efter att ha använt systemet i 18 dagar.
Oro för hur det ska gå
En anhörig är orolig för att hennes åldersstigna släkting inte kommer att klara av det nya systemet. Hen är dement och har aldrig använt en mikrovågsugn. För tillfället får personen sin mat levererad via kommunens matservice.
Systemet med Menumat skulle innebära flera nya moment. Dels ska matportioner för en till två veckor väljas från en lista, dels ska användaren lära sig hur apparaten som förvarar de frysta portionerna och en tillhörande värmeluftsugn som man värmer maten i fungerar.
Den som väljer att prova Menumat blir inte lämnad ensam med en apparat som man inte kan hantera, lovar Camilla Biström.
– Man får hjälp av hemvårdspersonalen. Då apparaten levereras får man också hjälp av företagets personal. Företaget har lovat att det finns personal som talar svenska.
Nöjda i Sjundeå
I Sjundeå gjordes ett försök med Menumat under perioden sommaren 2014 – våren 2015. I april i år gjordes en enkät bland kunderna i Sjundeå. De ansåg att användningen av Menumat var lätt eller mycket lätt. Endast en klient ansåg att serviceformen var svår och problematisk.
Vid grundtrygghetsnämndens möte i juni beslöt man därför att Menumat skulle införas som ett likvärdigt alternativ till kommunens måltidsservice.
Cirka trettio kunder i Sjundeå använder kommunens måltidsservice och en handfull använder Menumat.