Namn samlas för buss till Ingå
Många jobbar på olika håll för att bevara kollektivtrafiken i regionen. Dels är Y-tåget hotat, dels vill VR Group-ägda bussbolaget Pohjolan Liikenne dra in flera bussturer redan från årsskiftet.
INGÅ, LOJO En busstur som är indragningshotad är 16.15-turen från Virkby till Ingå.
Ingåbon Anna-Lena Erikssons dotter Andrea Tverin går i Virkby gymnasium och är en av de Ingåelever som påverkas om Pohjolan Liikenne drar in bussen som avgår 16.15 från Virkby till Ingå.
– Om bussturen slopas innebär det i värsta fall att man går miste om fem lektioner per vecka om man måste ta bussen som går en timme tidigare, säger Andrea Tverin.
Hon är aktiv inom elevkåren vid Virkby gymnasium och berättar att man inom kåren fört diskussioner om vad man kan göra för att stoppa bussbolagets planer.
Också hennes syster Amanda Tverin, niondeklassare i Källhagens skola, brukar ta 16.15-bussen då och då.
– Den är lugnare än treans buss, förklarar hon.
Också de högstadieelever som har stödtimme, kvarsittning eller deltar i någon klubb brukar använda 16.15-bussen.
Startade nätadress
Anna-Lena Eriksson, själv lärare i Källhagen, ville göra något då indragningshotet blev känt. Därför startade hon en nätadress som samlar in namn för att bevara bussturen. I går på eftermiddagen hade 204 personer redan undertecknat adressen.
– Om bussen dras in kan det i förlängningen leda till att Virkby gymnasium hamnar i vågskålen, säger Anna-Lena Eriksson.
– Ja, för bara i vår klass på 27 studerande är ungefär hälften från Ingå, inflikar Andrea Tverin.
– Så är det nog i alla klasser, både i Källhagen och i gymnasiet, säger Anna-Lena Eriksson.
Lojo stad har sett positivt på att ha svenska skolor.
– Men så går i stället Pohjolan Liikenne och gör så här. Om inte Ingåeleverna har fungerande skolskjutsar blir det ju svårt att gå i skola i Lojo. Det kan äventyra skolornas existens om elevmängden sjunker kraftigt.
Utöver de två svenska skolorna i Lojo går Ingåungdomar också i yrkesinstitutet Luksia, i gymnasiet Lohjan yhteislyseo samt i högstadieskolan Järnefeltin koulu.
"Måste lösas"
Som förälder kan Anna-Lena Eriksson tänka sig att betala en slant för att få skolskjutsarna fixade.
– Det måste lösas på något vis.
Det håller kommunfullmäktigeledamoten Henrik Wickström (SFP) med om.
– Det är extra problematiskt då detta kommer mitt under läsåret. Alla planer för läsåret har ju gjorts upp vid skolan.
Illa för de unga
Han ser också ett hot mot Ingåungdomarnas framtida karriärmöjligheter eftersom indragna bussturer – även till Raseborg och Helsingfors – skulle kringskära deras studiemöjligheter.
– Ungdomarna undrar vad illa de gjort som ska isoleras så här.
Två saker i härvan med 16.15-bussen sticker honom i ögonen:
– Dels att det kom helt oförhappandes, dels att det inte gjorts någon konsekvensanalys.
Han försöker i samråd med NTM-centralen komma fram med alternativa lösningar så att rutten även i framtiden skulle trafikeras.
Arbetsgrupp utreder
En annan kraft i sammanhanget är kommunens förvaltningschef Eija Taskinen som sitter med i persontrafikarbetsgruppen för västra Nyland. Arbetsgruppen möts nästa gång nu på fredag.
– I gruppen sitter representanter för kommunerna och NTM-centralen.
Persontrafikarbetsgruppen utreder förändringarna i kollektivtrafiken från och med årsskiftet samt under en övergångsperiod fram till 2019. De ikraftvarande tillstånden för linjetrafik går ut 2020.
Målet är kartlägga kollektivtrafikens nuläge och utarbeta ett förslag till ersättande åtgärder.
– Men vi har jättesmå möjligheter att säga "nej ni får inte sluta köra de här rutterna" om de är olönsamma för bussbolaget. Man kan inte tvinga dem, säger Eija Taskinen.
Ungefär samtidigt som Pohjolan Liikennes planer blev kända meddelade Kommunikationsministeriet att Y-tåget mellan Karis och Helsingfors dras in och att tågförbindelserna till Ingå och Sjundeå upphör helt. Kommunerna i Västnyland har gett ett gemensamt utlåtande om Y-tåget.
Om VR:s och Pohjolan Liikennes indragningsplaner inte kan stoppas, ska Ingå kommun lappa bristerna i kollektivtrafiken och hitta alternativ för löpande pendeltrafik. Den ståndpunkten tog kommunstyrelsen i Ingå på sitt möte den 28 september.