Hela kioskpersonalen sade upp sig
Personalen i R-kiosken i Karis sade upp sig den 8 september efter att en ny chef tog över kiosken på franchisingbas.
Köpmannen Sanna Kumpumäki driver R-kioskerna i Hangö och Karis med inalles tio anställda. Hangökiosken tog hon över i slutet av fjolåret, kiosken i Karis från och med den 14 september i år.
Av den gamla personalen i Karis finns inte en enda kvar. Alla har sagt upp sig, skrev köpmannen på företagets Facebooksida i samband med att hon där sökte ny personal.
"Avvek från kollektivavtal"
Enligt en insändare av den tidigare personalen i servicefacket PAM:s medlemstidning är orsaken till uppsägningarna att köpmannen inte följde kollektivavtalet.
Det bekräftar en av dem som sade upp sig:
– Den nya köpmannen ville ha lokala avtal som avvek från kollektivavtalet, men det gick vi inte med på.
Sanna Kumpumäki säger att det kollektivavtal som personalen hänvisar till är gammalt.
Den före detta anställda vill vara anonym. Personen i fråga är nu arbetslös, men vill ha ett nytt jobb. Men att jobba under premisser som i längden kunde ha lett till att personalen kommit i luven på varandra ville ingen av dem, säger den tidigare anställda.
– Vi kom så bra överens sinsemellan, men det arbetsschema som vi erbjöds kunde ha lett till att vi blivit i strid med varandra. Det ville vi inte.
Långa resor förväntades
Enligt insändaren skulle personalen bland annat inte längre ha rätt till kollektivavtalsenliga pauser.
Därtill skulle dygnsvilan mellan vissa arbetspass bli kortare än 8,5 timmar vilket likaså strider mot avtalet. I ett senare utkast till arbetsschema hade pauser och dygnsvila delvis beaktats.
Men:
– Köpmannen driver också R-kiosken i Hangö och i det nya arbetsschemat fanns arbetsturer i kiosken i Hangö som ligger femtio kilometer från Karis, säger den tidigare anställda.
Detta utan att man hade kommit överens om arbetspass i Hangö.
Företagaren själv konstaterar att hon driver företaget Sanna Kumpumäki Oy med två verksamhetsställen, underförstått innebär det arbetspass på båda ställena.
Personalens förman bad om ett möte med arbetsgivaren för att diskutera. Det hade inte köpmannen tid med, skriver man i insändaren.
På företagets Facebooksida finns en lång diskussionstråd om bland annat den gamla personalen och även om företagarens språkkunskaper. Stundvis liknar diskussionen mer pajkastning än diskussion. Vissa kommentarer har raderats.
"Känns jättejobbigt"
En av dem som deltagit i diskussionen på Facebooksidan är Karin Svahnström som fram till sin pensionering 2010 var förman i kiosken.
– Jag var förman där i tjugo år. Hela situationen känns jättejobbig. Det är verkligt synd att personalen som känner kiosken och kunderna inte kunde vara kvar, säger Karin Svahnström.
Att personalen valde att säga upp sig ledde inte till någon reaktion från Rautakirja, deras förra arbetsgivare, säger hon.
– Ingen har fått ett tack eller ett avsked från Rautakirja.
Trots allt önskar Karin Svahnström den nya köpmannen lycka till.
– Jag hoppas att hon ska klara av allt, att allt faller till ro, att personalen får arbetsro, och att kunderna får betjäning på svenska.
Sanna Kumpumäki säger att hon gärna hade behållit den gamla personalen eftersom den är bekant för kunderna. Hon tycker det är harmfullt att mångårig kunskap försvann med personalen.
– Men deras version av det som skedde är en färgad historia som till vissa delar har drag av ärekränkning. De har fått släppa ut sin ånga nu, jag låter det vara med det.