Lång väntan på dagsposten
Missnöje med Postens utdelning pyr i bland annat Karis. Dagspost i form av kvällspost, varannan dags eller till och med var tredje dags post har varit vardag.
VÄSTNYLAND Pia Willberg som är huvudförtroendeman vid Finlands post- och logistikunion för dagsutdelningen i Nyland beskriver situation i bland annat Karis och Lojo som närmast katastrofal.
– Med nuvarande rutter och personalresurser går det inte att få jobbet gjort. De anställda kan inte ständigt jobba övertid.
Postmängderna har visserligen minskat men enligt Willberg inte i samma utsträckning överallt.
– Trots att övertidsarbetet ökat blir det post outdelat. För att tala klarspråk - de anställda är för få.
Hon ber alla som är missnöjda med utdelningen att via webben vända sig direkt till Kommunikationsverket som är den övervakande myndigheten.
– På Kommunikationsverket har man varit förvånad över att klagomålen inte är flera. Det ger intrycket av att allting fungerar bra, säger Willberg.
Mot det bättre
Enligt distriktets utdelningschef Hannu Salo beror problemen i Karis på ovanligt många sjukskrivningar.
– Men läget ser betydligt ljusare ut nu. Vi har jobbat hårt på det och är på väg mot bättre tider.
Att personalen skulle ha minskats för mycket sett till mängden post håller han inte med om.
– Vid sjukskrivningar är det inte alltid man får tag på vikarier och då man lyckas värva vikarier tar det tid innan de blir varma i kläderna.
Helt optimal har resursfördelningen tydligen ändå inte varit.
– Vi har gjort vissa jämförelser och kommer att öka lite på arbetsinsatsen i Karis, säger Salo.
Löftet om att dagposten ska delas ut före klockan 16 tycker han att man i huvudsak kunnat leva upp till.
– Och om någon rutt av någon anledning blivit outdelad den ena dagen har den prioriterats den följande dagen.
Är det många som klagat på utdelningen?
– Förvånansvärt få, säger Hannu Salo.
Fraktterminal fortsätter
I samband med postens samarbetsförhandlingar i fjol miste ett tiotal västnyländska postutdelare sina jobb.
I våras var också postens fraktverksamhet, inklusive terminalen i Karis, föremål för samarbetsförhandlingar. Utgångsläget var att verksamheten skulle effektiveras genom att små terminaler slås ihop med närmast liggande stora terminaler som i Karis fall skulle ha varit Helsingfors.
Kontentan av de nu slutförda förhandlingarna är att verksamheten i Karis tillsvidare fortsätter såsom förut. En granskning av verksamheten kommer att göras senare som del av en större helhet.
Terminalen i Karis har drygt 20 anställda.