Paketbranschen är en djungel
Kim Rajalin blev ombud för Matkahuolto i Karis i våras. Brådska och pressade priser präglar hanteringen av paket.
RASEBORG – Fastän du köpt något från Frankrike så borde paketet vara framme helst i morgon. Men det får inte kosta mera än ett paket från Karis till Ekenäs.
Det här säger Kim Rajalin. Sedan april är hans företag Rajalin Consilium ombud för Matkahuolto i Karis.
Släkten Rajalin har varit i transportbranschen länge. Kims farmor var ombud för Matkahuolto på 1950-talet och skötte Karis busstation. Själv är han Kiitolinjas underleverantör. Så han hade ett hum om vad han gav sig in på.
Bråttom och billigt
– Det här är en djungel. Jag har fått lära mig mycket under de här månaderna.
Paketbranschen präglas av ökad brådska och pressade priser.
– Förr var det självklart att ett paket som kom från Sverige hade högre fraktkostnader. Nu förstår kunderna att kräva gratis leverans, säger Rajalin.
På Matkahuolto i Karis hanterar man 100–200 paket om dagen. Denna förmiddag droppar kunderna in i jämn takt.
Ted Lustig hämtar ett luftgevär, Linda Söderström returnerar ett par skor.
– Paketautomater är ganska behändiga. Vissa företag levererar varor direkt hem och det är lite besvärligt, säger hon.
Att vara hemma just då varan anländer går inte alltid att ordna. En del chaufförer ringer i god tid innan, en del dyker bara upp.
Många vill ha en bit av kakan
Det finns många aktörer som transporterar paket (se faktarutan). Kampen om kunderna leder till att marginalerna blir mindre.
Posten och Matkahuolto är störst på paket i Finland, sedan finns en rad andra, ofta utländska aktörer. Till exempel ägs Kiitolinja av tyska Schenker, som i sin tur hör till Tysklands statliga järnväg Deutsche Bahn.
Rajalin konstaterar att få av de utländska bolagen har egen personal anställd i Finland. I stället skaffar de sig en avtalspartner här.