Våra nya postvanor syns i kiosken
På måndag är Postens kontor i Ekenäs öppet för sista gången. På tisdag finns posttjänsterna i R-kiosken på Stationsvägen. Där hanteras paket från Posten, Matkahuolto och Schenker.
RASEBORG Tuija Jämsä har bråda dagar. Hon har just flyttat från Sjundeå, tagit över verksamheten i Ekenäs två R-kiosker och ska på tisdag erbjuda Ekenäsborna posttjänster. Dessutom håller hon på att lära sig svenska.
Som om detta inte var nog ska kiosken snart ha service för Matkahuoltos kunder. De ska kunna hämta paket här.
En splitterny hylla med texten Matkahuolto står inpackad i plast. Strax intill väntar Postens pakethyllor på montering och en vägg gapar tom. Den ska målas i Postens orange färg.
Många maskiner
Jämsä har trångt vid disken. Framför henne står fyra olika maskiner. Två är kassor, två hör till posthanteringen.
Bakom henne dignar hyllorna av saker. Där finns bland annat paket från ett kosmetikföretag och ett klädföretag.
Paketen har transporterats hit av Schenker, eller av dess underleverantör. De som beställt smink och kläder kommer till R-kiosken och hämtar varorna.
Allt det här är tecken på att världen förändras. Finländarna postar allt färre pappersbrev. Däremot handlar de allt oftare på nätet.
Från kontor till kiosk
Posten måste erbjuda brev- och pakettjänster på vardagar i Finland. Men bolaget har inte monopol. Det avskaffades på 1990-talet. Så när brevmängden minskar är det svårt att kompensera med flera paket. Kampen om dem är nämligen hård.
När någon beställer saker via nätet kan paketet levereras till hemdörren, till posten, till en paketautomat, till en kiosk, till Matkahuolto eller någon helt annanstans.
Under årens lopp har posten stängt många kontor och låtit andra sköta posttjänsterna.
I Hangö stängdes postkontoret 2010 och posttjänsterna flyttade in i R-kiosken. Karis blev av med sitt postkontor 2012. Numera finns posttjänsterna i en K-affär.
Caj Fransman kommer till R-kiosken för att lämna in tipskuponger. Han bor i Sibbo och känner till fenomenet med utlokaliserade posttjänster. I Söderkulla finns de i en mataffär.
Tuija Jämsä visar runt i lokalen på Stationsvägen. Den har byggts om så att affärsutrymmet krympt och bakrummet vuxit. Där ska hyllor för postpaket monteras upp.
Hon har frågat Posten hur många paket hon ska räkna med och fått svaret 172 om dagen. Det är lite flera än i Hangö, där hon gått i lära.
– Logistiken är den största utmaningen, säger hon.
Det är lite knöligt att få in varukorgen med paket genom bakdörren. Jämsä pekar på glasrutan som vetter mot Stationsvägen. Där skulle en extra dörr sitta bra.
I dag är bemanningen i kiosken två personer per dag, en på morgonskift och en på kvällsskift.
Jämsä säger att man tar in ytterligare en person nu när verksamheten växer. I början testar hon och ser om det behövs extra händer klockan 10–18.
Svårt att räkna paket
Hittills har näthandeln ökat år för år. Det har lett till att allt flera paket ska transporteras och delas ut.
Att räkna mängden paket är emellertid svårt. En som försöker är Kommunikationsverket. I sin senaste rapport om postmarknaden (2014) konstaterar verket att det är besvärligt att uppskatta volymerna. Det finns många aktörer på marknaden och de har olika sätt att räkna paket.
Dessutom kan det finnas flera företag inblandade i leveransen av ett paket.
Kommunikationsverket har sänt förfrågningar till transportföretagen och kommit till att närmare 59 miljoner paket delades ut i Finland i fjol.
Att mäta volymen på näthandeln är också ett pussel. Kommunikationsverket har använt uppgifter från TNS Gallup, Handelns förbund och Finlands Direktmarknadsföringsförbund (Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto).
Enligt de uppgifterna köpte finländarna varor och tjänster för sammanlagt 10,5 miljarder euro år 2014. Detaljhandelns andel var 3,6 miljarder euro. Det är en ökning med sju procent jämfört med 2013.
Enligt Statistikcentralen krympte hela detaljhandeln med en procent i fjol. Den ökade näthandeln är alltså en strukturell förändring - folk använde inte mera pengar utan flyttade en del av sina inköp från en fysisk butik till nätet.
Automaterna kommer
Samtidigt som näthandeln växer ploppar allt flera paketautomater upp i landet. Posten har paketautomater i till exempel Hangö, Ekenäs och Karis.
Konkurrensen hårdnar också på den fronten. Nyligen meddelade det tyska transportföretaget DHL Express att man inleder ett samarbete med Kesko. DHL får installera paketautomater och servicepunkter i K-affärerna.
Enligt DHL:s vd i Finland, Peter Ervasalo, satsar man på automater för att antalet försändelser och privatkunder ökar. Hälften av DHL:s paketleveranser i Finland går till privatpersoner.
De första automaterna kommer att finnas i huvudstadsregionen och i större städer såsom Åbo, Tammerfors, Jyväskylä och Kuopio.
Tuija Jämsä har inte hört om det här men kan gott tänka sig att DHL så småningom också finns i R-kiosken.
– R-Kioski har en norsk ägare (Reitangroup) som är van vid förändringar och att ta in ny verksamhet.