Nu har odlarna nära till hamnen
Idén om en stor spannmålshamn i Ingå föddes för fem år sedan. På tisdagen var det dags för invigning.
INGÅ I januari meddelade Avena Nordic Grain att man satsar 1,8 miljoner euro på en spannmålshamn i Joddböle. Sedan har det gått undan. Nu är tre spannmålslager så gott som färdiga. Inom kort blir också ett spannmålslaboratorium klart, där Nylands Svenska Lantbrukssällskap gör analyser.
Över 300 gäster mötte upp till invigningen i en av hallarna.
– Det här är en bra grej som Avena fått till stånd i Ingå, säger odlaren Joachim Wasström från Ingå.
Han berömmer läget, som bidrar till att odlarna i trakten får kortare transporter till närmaste spannmålshamn. Det betyder lägre kostnader för transport, något som är välkommet i en bransch med pressade priser.
Svartåborna Bjarne Forsman och Dennis Gerke nickar instämmande. Tauno Parviainen, spannmålshandlare från Salo, är försiktigare.
– Det beror på utgångsläget, det vill säga om marknadspriset är ok.
På frågan om hur skörden blir i år svarar Wasström "varierande", Forsman "dålig" och Parviainen "någorlunda".
En vit fläck fylls
Kaija Viljanen är vd för Avena Nordic Grain. Hon berättar att idén om en hamn i Västnyland uppstått i diskussioner med odlare. Västnyland har varit något av en vit fläck på kartan då de närmaste spannmålshamnarna funnits i Nådendal och i Tolkis. Satsningen i Joddböle har varit påtänkt i ungefär fem år.
Avena står för lagerutrymmen, spannmålsmottagning och exportverksamhet. Nylands Svenska Lantbrukssällskap ska producera analystjänster i det blivande spannmålslaboratoriet.
Tar spannmålsexporten fart innebär det mera jobb för Inkoo shipping.
Viljainen räknar med att här kan skapas omkring tio nya jobb.
Kortare rutt till andra marknader
Avena Nordic Grain hör till Apetit-gruppen och koncernchef Juha Vanhainen inleder invigningsceremonin.
Han tar bland annat fasta på att hamnen i Ingå innebär att vägen till den internationella marknaden blir kortare. Transportkostnaderna från Finland till övriga världen får sig en släng. Vanhainen är i alla fall nöjd över att farledsavgifterna är halverade under åren 2015–2017.
Risto Artjärvi från jord- och skogsbruksministeriet tackar Avena för en modig satsning. Priset på spannmål går upp och ner, vilket gör att spannmålshandel inte är särskilt förutsägbar.
Han tror att producentpriserna på jordbruksprodukter kan stiga. Världens befolkning ökar och det i sin tur ökar efterfrågan på spannmål.
Juha Marttila från Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK är inne på samma linje.
– Jag har en tumregel. Om det inte blir en rekordskörd ute i världen så stiger priserna.
Kan växa
Avena har exporterat spannmål från Ingå i liten skala tidigare. Enligt Viljanen har volymerna varit kring 3 000 ton spannmål om året. De nya hallarna rymmer 20 000 ton tillsammans och hamnen har kapacitet att ta emot fartyg med 60 000 ton spannmål i lasten.
Hon tippar på att hamnen hanterar 50 000–60 000 ton spannmål detta skördeår.
Johan Andberg, inköpschef på Avena, säger att det finns kring tusen odlare som kan vara potentiella användare av hamnen. Han räknar då med ett område som omfattar stora delar av södra Finland, allt från Salo till Borgå.