Klen köpkraft sänker priser
Hushållens försämrade köpkraft ger försiktiga konsumenter. Det syns i handeln. Sysselsättningen inom detaljhandeln har minskat med en procent under januari-juni, uppger Varuboden Oslas verkställande direktör Hannu Krook.
Effekterna av recessionen är synlig också i Nyland. Konsumenterna köper fortsättningsvis mat, men de väljer allt oftare billigare produktalternativ, uppger Hannu Krook. S -gruppen har inom augusti månad valt att sänka priset på hundra produkter. Prissänkningarna gäller Prisma, Sale och S-kedjan. I januari sänktes priser på 400 produkter
Varuboden-Osla hade i slutet av juni 63 244 ägarkunder, vilket är 2 034 ägare fler än under samma tidpunkt året innan.
VBO-koncenens försäljning före skatt för perioden 1.1–30.6.2015 var 160,9 miljoner euro (motsvarande period föregående år 168,7 M€), med förändringen -4,6 procent. Koncernens resultat före skatt var 2,5 miljoner euro (0,6M€).
Orsaken till förbättringen i det operativa resultatet är främst effektiveringen av den operativa verksamheten, besparingar i fasta kostnader och personalkostnader samt försäljningen av några affärsenheter.
Sale Lindal i Kyrkslätt renoveras
Sale Lindal i Kyrkslätt renoveras grundligt under hösten och butikens teknik förnyas i sin helhet.
I Pickala i Sjundeå byggs en trafikbutik som färdigställs under årsskiftet och ersätter den gamla butiken.
Både under byggandet och i verksamheten poängteras det lokala. Nya ABC erbjuder en plats för dagliga uppköp och en mångsidigare restaurang för kunderna i området och för resenärer.
I samband med Prisma Kyrkslätt påbörjas byggandet av en ny ABC-kallstation och områdets mest utvecklade biltvätt ännu i år.