Ny hamn ger snabbare utryckning
Den nya basen på Näseudden har gett Ekenäs sjöräddare en extra injektion. I morgon hålls öppet hus på stationen.
– Aktern loss. Fören loss.
– Aktern är loss.
– Fören är loss.
Räddningsbåten Interpersona Rescue lämnar bryggan vid Näseudden för en kort tur på Stadsfjärden utanför Ekenäs.
Andreas Hindrén för befälet ombord under den här färden, medan Tove Werner och Mikael Nylund utgör besättning.
Strax viker vi in i farleden, som går utanför sjöräddningsstationen. Vi tar oss fram i sakta mak, men då Knipan och Norra hamnen blivit akter om oss ökar Hindrén farten.
Det blåser svagt, solen dominerar på himlen och de båtförare vi möter hälsar glatt.
Loggen visar 27, 5 knop. Vid behov kan den hårdbottnade gummibåten, utrustad för olika typer av uppdrag, komma upp i 35 knop.
Farleden strax utanför
Ekenäs sjöräddare har sedan början av den här säsongen ryckt ut från sin nya station vid Näseudden strax väster om Pojoviksbroarna, på södra sidan. Andreas Hindrén som är föreningens ordförande säger att läget möjliggör snabbare utryckningar än tidigare, då sjöräddarnas båtar låg i Södra viken.
Till det bidrar två faktorer. Dels går det nu fortare att ta sig med bil till stationen i samband med utryckning. Gränderna i Gamla stan möjliggjorde ingen snabb genomfart.
Dels kommer båtarna kvickare ut i farleden. Södra viken är grund och där tvingades man köra verkligt sakta med de två vattenjetdrivna räddningsbåtar som föreningen förfogar över, det vill säga tio meter långa Targa 33:an Ajax III och nämnda åtta meter långa och öppna Interpersona Rescue.
Omfattande renovering
Sjöräddarna är mycket nöjda med sin nya station. De har själva byggt en ny kaj, och huset som fungerar som bas har de grundligt renoverat från golv till tak. Flera sponsorer har bidragit.
Föreningen hyr tomt och byggnad av Fiskarsbolaget Ferraria.
– Vi hoppas vi får vara här så länge som möjligt, säger Mikael Nylund som ansvarat för renoveringen.
Huset som tidigare fungerat som lager består nu av två avdelningar, en för möten och samvaro och en för materialvård och utrustning. Bland annat har medlemmarna som deltar i utryckningarna nu skåp för de egna persedlarna och tillbehören.
– Förr hade vi utrustningen i bilen, säger Hindrén och berättar att byggnaden nu också möjliggör både praktisk och teoretisk utbildning året runt på ett och samma ställe.
Tidigare höll föreningen sina träffar i Bryggerigården.
Öppet hus i morgon
På lördag mellan klockan 10 och 14 kan allmänheten bekanta sig med den nya stationen.
Då berättar sjöräddarna också om sin verksamhet och informerar om säkerhet till sjöss. Bland annat förevisas hur en räddningsflotte utlöses och används. Det sker kring klockan elva.
Det är Raseborgs nyvalda stadsdirektör Tom Simola som inviger stationen.
På lördag passar föreningen också på att fira sina 50 år.
– Vi har 25–30 aktiva medlemmar, vilket är mycket bra, säger Andreas Hindrén och berättar att renoveringen och flytten fungerat som en injektion för verksamheten.
Också återväxten ser god ut. Junioravdelningen har ett tiotal aktiva i åldern tio till femton år.
– Intresset är det enda man behöver för att komma med. Resten får man här, säger Tove Werner som är ansvarig ungdomsledare.
– Jo, vi är inte för många. Fler medlemmar är välkomna, säger Mikael Nylund.
Viktigt komma snabbt i väg
I år har föreningen redan hunnit sköta över 30 uppdrag.
– Det handlar om allt från grundstötningar till motorhaverier, säger Hindrén.
Föreningen i Ekenäs har förbundit sig att under säsongen rycka ut inom 30 minuter under dygnets alla timmar. Patrullen kastar loss så fort den behövliga besättningen är på plats, vilket ofta sker inom kortare tid än en halv timme.
De flesta uppdrag droppar in då det är som livligast i farlederna. Sjöräddarna försöker därför regelbundet patrullera och är då i omedelbar beredskap.
Målet är att så fort som möjligt vara på plats då olyckan är framme. Mikael Nylund säger att minuterna kan vara dyra.
Även ett till synes mindre kritiskt läge, till exempel motorstopp, kan mycket snabbt eskalera till en farlig situation om den nödställda båten börjar driva mot klippor och grund, säger han.
Uppdragen till sjöss leds av sjöräddningscentralen, medan nödcentralen och räddningsverket samordnar operationerna på land.