Syskonen tog över ett livsverk
Då den legendariska båtbyggaren Ulf Granström gick bort i våras stod familjeföretaget plötsligt övergivet. Men barnbarnen Anna och Gustav var snabba att axla ansvaret, inspirerade av farfars arv och hur vackert branschen kom ihåg honom.
HANGÖ I maj är säsongen som brådast på båtvarven i södra Finland, så även på Granströms båtvarv i Hangö. Då varvets grundare Ulf "Uffe" Granström i slutet av månaden gick bort fick syskonen Anna och Gustav Granström därför stora skor att fylla.
– Då farfar hamnade på sjukhus fanns det inte så mycket tid att fundera. Säsongen var i full gång så vi fortsatte direkt, säger Anna Granström.
Att båtbranschen funnits i släkten fyra generationer bakåt underlättade något, liksom att Anna jobbat på varvet en stor del av sitt liv, ända sedan de tidiga tonåren.
– Förstås kände vi till rutinerna för somrarna men det fanns ändå mycket att se över. Först gällde det att ringa runt till kunderna, men de var mycket förstående, säger Anna.
Insikt sedan barnsben
Med facit i hand klarade Anna och Gustav uppgiften, enligt kunderna dessutom med finess, trots saknaden och det stora ansvaret.
– Jag tycker nog att det gått ganska bra den här sommaren, säger Gustav som bland annat servat båtmotorer.
Under försommaren fick han bland annat ta itu med en motorbåt vars ena motor farfar hunnit plocka isär sedan hösten.
– Men visst fick Gustav ihop den, vi kunde ju se på den andra hela motorn som fanns kvar i båten, säger Anna.
Syskonen har växt upp med servicen och byggandet av båtar. Dessutom har de bott ett stenkast från farfars varv vid Galeasvägen.
– Visst känner man till det mesta någorlunda, redan som liten hängde man med i verkstaden, i tonåren ville man ha lite extra fickpengar och så drogs man med, säger Anna.
– Men man blir aldrig färdiglärd i den här branschen. Det finns skolor att gå i men inte lär man sig allt på tre år. Det bästa är att få lära sig på ett varv, tillägger hon.
Anna har redan sommarjobbat på sin farfars varv i ett decennium, och mer eller mindre på heltid sedan oktober i fjol. Gustav har hoppat in på varvet de senaste tre åren.
En prisad legend
Både Anna och Gustav höjer upp sin farfars verk som en inspiration. Båda är mycket stolta och faktum är att Uffe Granström förblir en legend inom båtbranschen. Under sommaren har barnbarnen mer än någonsin tidigare insett hur erkänd farfars livsgärning var.
– Som liten förstod man ju inte hur mycket farfar uträttat. Nu efteråt har man insett och hört att han var en av de bästa båtbyggarna i Norden, kanske till och med bäst i Finland, säger Anna.
Den bilden har bekräftats av hur både kunder och annat branschfolk kommit ihåg och hedrat Uffes minne.
– Under prisutdelningen vid åttornas VM i Genève ville ordförande för det internationella förbundet för åttametersbåtar hålla ett minnestal. Han har även besökt farfar här på varvet under åren, säger Anna.
Minnestalet hölls i slutet av juni, samma dag som Uffe begravdes hemma i Finland, och ordförande John Lammerts van Bueren talade varmt om en man som han såg som den sista nordiska båtbyggaren av den gamla skolan.
– Han var kärnan i vår flotta i Skandinavien, sade van Bueren under ceremonin och fick högaktningsfulla applåder.
Även under sin livstid fick Uffe flera erkännanden. Bland annat tilldelades han förtjänsttecknet i guld för sin yrkesskicklighet och långa karriär av förbundet för hemslöjd och konsthantverk Taito år 2005.
Livsverk för sexorna
Uffe Granströms verk har också förevigats i böcker. I Tre båtar. En berättelse om tre världsmästare, skriven av Pekka Barck, berättas historierna bakom tre av de många tävlingsbåtar Granströms varv tagit hand om genom åren.
– Den handlar om Sara af Hangö som farfar byggde upp från grunden utifrån gamla ritningar av båten Violet, och Toy och Alibaba II som också totalrenoverats här, säger Anna.
Samtliga tre jakter har vunnit medaljer i sexmetersklassen i VM.
En annan bok, också skriven av Barck med fotografier av Aino Huovio, handlar om åttan Silja och dess omfattande restauration på Granströms varv. "En ovanlig bok om en ovanlig båt. Och om ovanliga människor omkring Silja" står det i inledningen.
Föga överraskande har även Anna och Gustav fått ta del av många anekdoter under åren med farfar på varvet.
En historia som berättats många gånger handlar om en resa med en kunds motorbåt på 60-talet. Utanför Åland skramlade det till i skrovet. Det visade sig att båten kolliderat med periskopet på en ubåt.
– Det finns många men det är en historia som jag alltid skrattar åt, säger Anna.
Uffe Granströms karriär började nämligen på Edwin Degermanns varv i Helsingfors redan 1956. Där lärde han sig grunderna, 1962 startade han sitt eget varv i Hangö. Under den sex decennier långa eran har Granström byggt över 100 båtar, de flesta ritade av honom själv, de flesta i trä med fina träslag som teak, mahogny och iroko.
En fortsättning hägrar
I september börjar höstsäsongen på varvet igen. Den borde varvet klara av med sin nuvarande personal, medan vårarna är mera hektiska. Inför nästa år måste Anna och Gustav därför klura ut vad som ska hända med familjeföretaget.
– Vår farmor skulle givetvis gärna se att företaget fortsätter inom familjen, säger Anna.
Samma hopp hade farfar Uffe som själv jobbade mer eller mindre morgon till kväll på varvet ännu som 83-åring, trots att han efter varvets 50-årsjubileum för tre år sedan försiktigt började tala om pension.
– Kanske vi kan fortsätta i framtiden, men för egen del känns det som man behöver mera erfarenhet för att ta över, säger Anna.
Själv ska hon fortsätta utforska branschen i höst, men på annat håll. Gustav ska slutföra sina studier på metallinjen vid Axxell i Karis.
– Där börjar sista året i höst, säger han.
Även om intresset för båtar och arbetet på varvet delvis är medfött är syskonens intresse ändå genuint.
– Det bästa med det här är då man ser den färdiga produkten. När allting är gjort och man sjösätter båten känns det bra, även om man själv aldrig är helt nöjd trots att kunden är det. De höga kraven går väl i släkten, säger Anna.