Ettorna får hitta varandra och lärarna i Winellska skolan
Winellska skolans ettor delas inte in i klasser, får tematisk undervisning och så mycket elektronik som möjligt. Och vad är nu fel med det? frågar sig lärarna.
KYRKSLÄTT Ett av sommarens samtalsämnen i Kyrkslätt har varit den öppenhet som drabbar några av kommunens nya ettor då de börjar skolan nu på torsdag. Winellska skolans nya förstaklassare kommer nämligen att stöpas i en nyskapande form, och en av de största nymodigheterna är att klassindelningen inte är så definitiv och brysk som den kanske varit tidigare år.
Det som kommer att ske är att skolans cirka 60 ettor i stället för att direkt delas in i tre klasser först får några veckor på sig att bekanta sig med varandra innan någon indelning görs.
– Meningen är att hitta jämna och fungerande grupper, så att eleverna får lära känna varandra och lärarna, förklarar Teresia Kajanti, en av ettornas lärare.
Efter en dryg månad – det finns ingen exakt tidsgräns – görs en gruppindelning som eleverna kan vara bekväma med. Indelningen blir ändå inte definitiv.
– Vi är flexibla vid behov. Beroende på vad det är för lektion kommer vi att kunna flexa med gruppindelningen, och även med undervisningen, säger Kajantis kollega Minttu Myllynen.
Också i Sjundeå
Genom att sudda ut gränserna mellan eleverna skapas en mer kreativ och trivsam miljö, och skillnader och oundvikliga jämförelser mellan klasserna försvinner. Det vet man från Mattlidens skolcentrum där systemet använts redan i många år. Också i Västnyland finns den förändrade gruppindelningen på annat håll.
– I Sjundeå använde de systemet i fjol, och då struntade de i klassindelningen och skapade inga klasser alls. Vi bildar ändå någon slags grupper, berättar Myllynen.
Planeringen av det nya systemet påbörjades redan i februari, med en stor arbetsgrupp. Rektorerna, en speciallärare, en specialbarnträdgårdslärare, en förskolelärare och skolpsykologen deltog utöver de tre klasslärarna, av vilka Jessica Öhman är den tredje.
Tematik och elektronikbrist
Det nya sättet att dela in ettorna är ett led i införandet av den nya läroplanen. Myllynen och Kajanti är båda anhängare av den nya läroplanen, som införs officiellt 2016. Nyskapande och digitalisering, kan man säga är planens nyckelord. Och ettorna i Winellska får sig rejäla doser av det. För det första blir undervisningen mer temainriktad.
– I stället för att säga "nu har vi modersmål, nu har vi matematik" så fokuserar vi kring ett ämne. Till exempel vatten; då kan vi först ha miljökunskap om vad som finns i vatten och sedan räkna ut vattnets volym, förklarar Myllynen.
Temahelheter i stället för strikt ämnesindelning främjar kreativitet och flexibilitet, är tanken. Det andra nya är längre lektioner; nu blir det 75 minuters lektioner i hela Winellska.
Hur ska barnen orka?
– Det finns projektet Skolan i rörelse som har bra tips om hur man ska hålla barnen alerta. Det kan bli pausgympa, till exempel. Och ingen säger att inlärning måste ske i klassrummet, påpekar Myllynen och blickar mot solen som skiner utomhus.
En annan aspekt som läroplanen främjar är användandet av digitala hjälpmedel i undervisningen. Det har vi i Västnyland kunnat se på flera håll – från Raseborgs målsättning att alla elever ska ha en maskin till Sjundeåförskolans satsning på datorskrivning – men i Kyrkslätt har det haltat lite jämfört med många grannkommuner.
– Nu har vi ett tjugotal pekplattor att dela mellan barnen. Vi får bordsdatorer också, men vi fick inte riktigt de resurser vi hade hoppats på, säger Kajanti.
– Redan inredningsmässigt säger läroplanen att det ska vara innovativt och med digitala hjälpmedel, men resurserna är knappa och skolan måste spara. Så vi får bli kreativa i stället, säger Myllynen.
Läs mer om Winellska skolans ettor och tvåor på deras blogg eller följ skolan på Twitter: @winellska.