Postproblem i skärgården svåra att åtgärda
Om posten inte når fram till din postlåda borde det gå relativt lätt att fixa problemet. Om du bor i skärgården kan det ändå vara lite krångligare, medger Posten.
INGÅ Posten är i blåsväder igen, nu för utebliven skärgårdspost. Författaren och kolumnisten Märta Tikkanen har knappt sett röken av sin Västra Nyland på hela sommaren. Tikkanen, som bor i Barösund, borde få sin morgontidning levererad med postbåten till postlådan på bryggan, men hittills i sommar har hon bara fått två stycken.
– Jag är alldeles förtvivlad! Jag beställde den till Barösund från och med den 26 juni och har än så länge bara fått den två gånger i början av juli, inte alls före eller efter, beklagar sig Tikkanen.
Postbåtens förare kan så klart bara köra ut det han får, medan man på Posten bara sagt "tack för din reklamation", enligt Tikkanen. Det är första gången hon har problem med postutdelningen, och hennes grannar verkar inte heller ha blivit utsatta för problemet.
– Aldrig har det varit problem förut. I nästan 80 år har jag bott här, sedan jag var fyra, och aldrig.
På Västra Nyland är alla uppgifter i sin ordning, så det verkar vara i själva utdelningen det är problem.
Oftast löser det sig
På Posten säger medieansvariga Ulla Parviainen att posten alltid prioriteras till individens fasta adress.
– Om det handlar om en sommarbostad så kan det bli krångligare. Visst prioriteras posten alltid vart den än ska men det blir lättare problem om posten ska vidaresändas.
– I skärgården uppstår alltid då och då små problem med utdelningen, även om det är den fasta adressen. Då tar vi bara tjuren vid hornen och försöker lösa problemet, mer kan vi inte göra. Oftast löser det sig direkt men ibland är det svårare.
Efter lite efterforskningar meddelar Ulla Parviainen att man är ett steg närmare att lösa Märta Tikkanens problem. Detta är intressant eftersom Posten inte vet att det är Märta Tikkanen som har problem med att få sin tidning. Parviainen meddelar ändå att felsökningen är i full fart.
– Jag har varit i kontakt med dem som sköter utdelningen i området. Det verkar som om adressen är fel i det skedet tidningen kommer från tryckeriet. Men det kan också vara ett annat fel, till exempel ett mänskligt fel.
Helt allmänt, hur ska en konsument gå till väga för att reda ut problem med sin post?
– Det viktigaste är att ta kontakt med vår kundtjänst. Där erbjuder vi den hjälp vi kan ge, men vi kan åtminstone inte göra något om vi inte vet att problemet finns, säger Parviainen.
Märta Tikkanen ringde till kundtjänsten flera gånger i en halv månads tid, och inget hände trots Postens försäkringar. Hon är säkert inte den första som haft problem med postutdelningen, och säkert inte den första som ringt till kundtjänsten. Hoppas inte det är Postens praxis att medierna måste ringa innan något händer.