Banvall har cykelpotential
Att bygga en cykelväg längs den ur bruk tagna banvallen mellan Karis och Skuru är fullt möjligt.
Det visar en utredning som gjorts med anledning av Oskari Sundströms (De gröna) fullmäktigemotion.
Förverkligandet kunde ske i två etapper. Tekniska centralen föreslår att förverkligandet av den första etappen, startande vid idrottsområdet i Karis och sträckande sig fram till den befintliga gång- och cykelvägen vid Påminne, tas in i de kommande årens investeringsprogram. Staden kommer också aktivt att jobba för att cykelvägen längs landsväg 111 på avsnittet Påminne-Tallbacka förverkligas av NTM-centralen. Blir de båda projekten av skulle de ge ett enhetligt lättrafiknät mellan Pojo centrum, Fiskars och Karis centrum.
Den avslutande etappen av den gamla banvallen, från Karis-Pojo reningsverk fram till Valter Bergmans väg, är mer krävande att bygga om till cykelväg och kunde förverkligas i ett senare skede.
Ett cykelvägsbygge längs den gamla banvallen förutsätter att den gamla järnvägsbron över Svartån i Åminnefors förbättras och förses med ett nytt brodäck. Broreparationens kostnader har uppskattats till cirka 50 000 euro.