Nytt skyltkoncept introduceras i Horsbäck
Det är inga aktuella och allra minst vackra skyltar som möter besökaren i Horsbäck i dag. Informationsvärdet i vissa av plakaten är heller inte att skylta med. Men det ska bli ändring på det i höst.
RASEBORG, HANGÖ På initiativ av företagarna på området och med stadens goda minne har MR Media planerat ett nytt och enhetligt skyltkoncept för det hundratal firmor som finns i Horsbäck.
Den enhetliga skyltningen ska göra området mer attraktivt visuellt och affärsmässigt. Genom att förbättra informationen ska det bli lättare att navigera sig till de olika företagen. Samtidigt ska också besökaren få en överblick av alla övriga företag verksamma i området.
– Målet är att höja profilen för hela Horsbäck, säger Mikael Roms och Niklas Fjäder på MR Media.
Horsbäck först ut
Horsbäck fungerar som pilotprojekt i skyltsammanhanget. I praktiken handlar det om att sätta upp stora vägskyltar vid riksvägen som välkomnar besökaren till handelsområdet. Därtill placerar man ut tilläggsskyltar vid strategiska vägskäl så att besökaren hittar till affärsfastigheterna.
Man har funderat mycket på hållbarhet, material och funktion när man planerat skyltarna. Det huvudsakliga materialet är aluminium.
– Horsbäck är ett industriområde som lever och det är viktigt att skyltarna planeras så att de smidigt går att underhålla och uppdatera. Den biten kommer vi också att sköta om.
Samhällstekniska nämnden i Raseborg har godkänt den nya skyltstrategin som innebär att de nuvarande skyltarna avlägsnas och övrig ny gatuskyltning förbjuds. För MR Media är nästa steg att kontakta företagarna på området som i sista hand betalar för skyltningen. Vad det kostar att synas på de nya skyltarna är ännu öppet.
– Det beror på hur många företag vi får med, säger Fjäder.
Också på webben
Förutom att företagen i Horsbäck får synlighet genom skyltningen ges man möjlighet att synas på webben. I höst öppnar informationssajten Place2Go (www.place2go.fi) där hugade företagare kan synas med företagsnamn och kontaktuppgifter. Längre fram kommer företagen ytterligare att kunna påverka sin synlighet på webben i form av en egen undersida med en presentation av företaget. Denna utbyggda sida kan företagen använda som alternativ till egen webbsida.
På Place2Go kommer Horsbäck handelsområde att ha en egen undersida med omfattande information om området. Adressen till sajten kommer att finnas på skyltarna och genom att gå in på den kan besökaren lätt via mobilen navigera sig till respektive företag. Förutom att man lätt hittar det företag man vill besöka får man också en överblick över andra företag på området.
Anpassningsbart
Skyltkonceptet är planerat så att det kan anpassas till hela Raseborg. Meningen är att dela upp staden i handelsområden som tillsammans bildar en helhet.
– Samtidigt skapar vi ett unikt företagsregister som hålls uppdaterat och kan användas av såväl lokalbefolkningen som turister.
Även om man tar avstamp i Raseborg och Horsbäck har också andra kommuner visat intresse.
– Aluminiumprofilerna fås i olika färger så att de passar in i omgivningen – till exempel i Gamla stan, säger Fjäder och visar en profil med en rustik brun nyans.
Skyltarna och Place2Go – det vill säga olika funktioner som stöder varandra – är något som genomsyrar hela tänket på MR Media. Företaget sysslar med allt från trycksaker, tejpningar och skyltningar till webbsidor och webbutiker. Genom samarbete med andra lokala företag, bland annat Textfabriken, Fotofabriken och Multifoto kan man erbjuda nya tjänster såsom text-, bild- och filmproduktion för företag. Mångsidighet och flexibilitet är rättesnören.
– Vi strävar efter att erbjuda helhetslösningar för företag efter deras behov. Utvecklingen har varit kraftig. Det har fötts en efterfrågan efter hand, säger Mikael Roms.