Nya bostadsområden planeras i Pickala och Störsvik
Södra Sjundeå är eftertraktat, menar kommunen som planlagt Störsvik, Pickala med omnejd. Men inga löften ges, då marknaden bestämmer.
Sjundeå Ett femtiotal personer hade samlats på Borgviks ungdomsföreningshus då kommunens representanter på måndagskvällen hade kallat till invånarträff för södra
Sjundeås befolkning. På agendan stod framtiden för södra Sjundeå, med planläggning och markanvändning som viktiga punkter. Kartor och presentationer svävade förbi medan kommunens markanvändningsingenjör Taneli Kiljunen och konsultfirman Rambolls representant Salla Miettinen berättade om planläggningen av området.
Slussen-området i Störsvik är så gott som färdigt planerat, ännu ska några ändringar göras och planen godkännas i nämnd, styrelse och fullmäktige. I juni förväntas den processen vara klar. Planläggningen gäller småhusboende och en båthamn.
På Kasaberget i Pickala är planen är ett antal fritidsbostäder för till exempel golfare.
Planläggningen för området kring Störsviks infartsväg är i ganska samma skede som Slussen, och där gäller det egnahemshus och småhus, som parhus eller radhus. Taneli Kiljunen menar att det ändå är bra att komma ihåg, speciellt i fallet infartsvägen, att planläggning inte är detsamma som konkret byggande.
– Det är många faktorer som påverkar tidtabellen för nya projekt. Vi måste ha markägarnas tillstånd om vi ska bygga vägar över privat mark. Marknaden spelar in, vi måste se hur efterfrågan utvecklas i framtiden.
Kommunala tjänster
På frågan om all planläggning i södra Sjundeå ska leda till en explosiv befolkningsökning finns många svar.
– Det är klart att vi nu strävar efter att öka befolkningsantalet i södra Sjundeå. Men det går inte att säga mer exakt hur många vi tror eller förväntar oss att flyttar dit, säger Taneli Kiljunen.
– Som sagt, efterfrågan på att få bo i södra Sjundeå är en viktig faktor, som påverkas av marknadsvärdet.
Om befolkningsantalet i området ökar blir det sakta men säkert aktuellt med mer kommunala tjänster.
– Sen då invånarna blir fler kommer det fler vägar, kollektivtrafik och, ifall vi blir riktigt många fler, också skolor och sådant. Men det går inte att lova något sådant då inget ännu är hugget i sten.
Stationen prioritet
På mötet närvarar också kommundirektör Juha-Pekka Isotupa. Han påminner om att Sjundeå centrum fortsättningsvis är högsta prioritet då det gäller invånarantal, och att det finns en orsak: tågstationen.
– Så som jag har förstått det är VR:s gräns för en ny station 10 000 invånare. En gammal station läggs ner då invånarantalet sjunker under 5 000. På grund av det här är centrum först på listan för områden att hålla i liv. Men inte långt efter det kommer de andra delarna, säger Isotupa.
Gränsöverskridning
Även samarbete mellan kommuner dök upp på schemat, genom en diskussion om vatten. Störsvik vattentäkt förser för tillfället ingen med vatten och även om Sjundeå har mycket vatten har en del hämtats från Ingå.
Kommunalt samarbete blir också aktuellt om det behövs mer kollektivtrafik till Sjundeå, då från Kyrkslätt, eller om riksväg 51 i en avlägsen framtid blir motorväg och vägverket också behöver assistans. I samband med diskussionen yttrade tekniska chefen Jorma Skyttä några bevingade ord.
– Det är i sådana här fall som kommungränser ska brytas ner, inte upprätthållas, sade Skyttä, men påminde om att någon motorväg inte är aktuell på ett par årtionden åtminstone.