Felparkeringar måste lösas lokalt
Polisen kommer inte åt "problemet" bara genom att övervaka. Det krävs lokal vilja och drivkraft för att nå till lösningar som gör trafiken och samhället tryggare för alla.
Västra Nylands polischef Jari Liukku besöker med jämna mellanrum kommunerna i landskapet för att besöka de lokala polisstationerna och träffa stadens representanter. Under sitt senaste besök i Raseborg kom parkeringsövervakning på tal och Liukku erbjöd utökade punktinsatser.
– Jag är oerhört nöjd över att ledningen gör besök ute på fältet för att få förstahandsinformation om vad som är på gång, säger sjukledige överkommissarie Mats Lagerstam. Hur övervakningen kommer att se ut i praktiken återstår ännu att se, eftersom enheternas scheman görs upp på förhand och det gäller att finna tid till allt.
– Polisen utför parkeringsövervakning på daglig basis, det hör till rutinen. Men att kontrollera att alla har lapp i rutan eller parkeringsbricka ligger inte så högt på dagordningen, med dagens resurser får polisen lov att prioritera sina uppgifter, säger Lagerstam.
Han menar att felparkeringar har varit ett evigt problem i Raseborg och att staden borde planera alternativa lösningar till dem som bor och jobbar i Ekenäs och Karis centrum.
Boendeparkering och parkeringsmätare
– Ekenäs och Karis kunde bli "försökskaniner" där man erbjuder bosatta parkeringstillstånd genom ett liknande system som boendeparkeringen i Helsingfors, säger Lagerstam.
På motsvarande sätt skulle invånare kunna köpa en biljett som tillåter parkering inom vissa zoner, utan att tilldelas specifika platser. Vid Rådhustorget har Lagerstam länge förespråkat ett slopande av parkeringsbrickorna till förmån för parkeringsmätare.
– De som jobbar vid torget i Ekenäs springer ut varannan timme för att vrida fram tiden på parkeringsbrickan. Det kan inte på något sätt bidra till arbetsron och den så kallade "trivselfaktorn", som lyfts upp i alla program, säger han.
Dessutom är parkeringsbrickornas syfte inte att man kan lämna bilen på samma plats så länge man vrider fram klockan. Enligt lagen ska bilen flyttas till en ny plats, men det sker sällan.
– Det vore mycket mer ändamålsenligt med parkeringsmätare där man kunde köpa en åttatimmarsbiljett för två euro. Fast det är inte min sak att bestämma om biljettpriset, säger Lagerstam.
Inte bara polisens ansvar
För några månader sedan bad Lagerstam trafikenheten i Esbo om samma sak som nu erbjöds av Liukku, frigjorda resurser för effektiverad parkeringsövervakning.
– Jag har inte sett någon exakt statistik över vad resultatet var då, men jag är övertygad om att det berättigar ett nytänk från stadens sida om trafikarrangemangen. Om vi skulle placera ut en patrull vid Stationsvägen mellan klockan 8 och 16 skulle vi märka hundratals bilister som felparkerar, säger Lagerstam.
Han säger att han varit i kontakt med en av stadens tjänstemän och att de har diskuterat behovet om att fortsätta reda ut fel och brister i systemet. Det krävs tydliga märken och enkla regler som inte lämnar rum för feltolkningar.
– Parkeringsövervakningens syfte är inte att göra bilister förbannade, utan att bidra till trafiksäkerheten. Här kan staden hjälpa till med tydliga riktlinjer och bilisten bidrar i sin tur med kunskap och ansvar, säger Lagerstam.