Delete börjar riva om en vecka
Efter några förseningar kommer stålverket i Koverhar att monteras ner bit för bit. Mycket blir skrot, men masugnens öde är ännu oklart.
Rivningsföretaget Delete har valt den del av organisationen som ska stå för projektet i Koverhar. Möjligtvis redan om en vecka, men senast inom några veckor, är rivningen i gång.
– Datumet spikas då maskiner och personal frigörs från sina nuvarande projekt, säger Kimmo Palomäki, direktör för affärsverksamheten på Delete.
Rivningen beräknas såsom förut ta åtminstone ett och ett halvt år och sysselsätta ett tiotal personer. Lokala företag kommer också behövas men i vilken utsträckning är ännu inte klart. Delete behöver underleverantörer för bland annat rör- och elarbeten, liksom för transporter.
Masugnen intresserar
Masugnens framtid är också öppen. Delete har utgått från att riva den men har nu flera scenarier.
– Det är möjligt att den flyttas. Vi har intresserade som kan tänkas köpa den secondhand, säger Palomäki.
På samma sätt har man redan sålt mindre delar och enheter av stålverket. Elmotorer, pumpar och kranar har bjudits ut till intresserade.
– Intresse finns också fortsättningsvis men det handlar inte om några stora saker, säger Palomäki.
I övrigt är planerna desamma. Uppemot fyrtio byggnader ska rivas och mycket blir skrot. Vissa delar av produktionsanläggningen är dessutom så skräddarsydda att de knappast intresserar andra stålproducenter.
En del av fabriken är därtill i så dåligt skick att den kan säljas enbart som skrot. Endast minimala mängder kommer i alla fall att hamna på soptippen, det mesta kan återvinnas.
En del av rivningen kommer man kunna följa med via Deletes webbsidor, även direktsänt.
Stora laster via hamnen
Hangö hamns kajer i Koverhar kommer att användas för logistiken.
– Det är absolut nödvändigt. Det handlar om så stora mängder material, säger Palomäki.
Delete räknar med att tiotusentals ton rivningsmaterial liksom större enheter kommer att skeppas ut från hamnen, det mesta troligtvis till Mellaneuropa där de potentiella kunderna finns.
Projektet skulle ursprungligen komma i gång redan våren 2014. Bland annat kartläggningen och försäljningen av anläggningen som mindre enheter har dragit ut på tiden. Därtill har man väntat på att Hangö stad kan erbjuda hamnen i Koverhar för logistiken. Hangö stad och stadens hamnbolag köpte hamnen och stora mark- och vattenområden av konkursboet vid årsskiftet.
Lokal expertis behövs
I planeringsskedet har Delete behövt hjälp av konkursboet och personer från före detta ägaren FN-steel.
Seppo Haimi och Anders Henriksson som fortfarande arbetar för konkursboet har fungerat som rådgivare. De kommer inte ha någon praktisk roll i rivningen men bistår vid behov.
– Det finns så många detaljer. Om något är oklart kan vi till exempel söka upp ritningar, säger Haimi, tidigare fabrikschef.
Hittills har Henriksson och Haimi hjälpt till att kartlägga vad som kan säljas och vad som ska rivas. I fortsättningen jobbar de vidare i konkursboet. Arbetet där räknar Haimi med att kan pågå ännu i flera år.