Blöjbegränsning i varje fall i praktiken
Grundtrygghetsdirektören säger att det inte finns någon blöjgräns. Men krigsveteranen som behöver sju blöjor per dygn får fortsättningsvis endast fyra.
Reportaget i VN 25.3 om hur sparåtgärder helt konkret drabbar en krigsveteran i Raseborg har skapat mycket debatt. Grundtrygghetsdirektör Jeanette Pajunen säger att blöjgränsen inte är en sparåtgärd och egentligen inte finns eftersom man får fler än fyra blöjor per dygn vid behov.
Krigsveteranens anhörige tycker att uttalandet är sårande i och med att veteranen fortfarande inte får de sju blöjor per dygn som han behöver på grund av sin kroniska sjukdom.
– Någon ljuger. Det stämmer inte att man får blöjor enligt behov. Staden kände mycket väl till pappas behov, men vårdarna sade att det inte går att beställa flera blöjor än för fyra per dygn. Det är en soppa där den ena inte vet vad den andre gör.
Den anhörige besökte fadern i går då hemvården var på plats och sade att grundtrygghetsdirektören samma morgon sagt i radion (Yle Västnyland) att man ska få blöjor enligt behov.
– Hemvårdarna sade att de vet att deras chefer velar fram och tillbaka, men att de inte har fått några andra direktiv än max fyra blöjor per dygn. De sade också att de inte vet varifrån de skulle ta flera blöjor innan nästa beställning blöjor för tre månader då de inte har något lager längre. Jag sade att vi nu vill ha de tre blöjor till som han behöver, med hänvisning till Pajunens uttalande. De där cheferna uttalar sig så fint i radio och tidning, men det stämmer inte överens med verkligheten, säger den anhörige.
Direktiven i sig tydliga
Den nämnda krigsveteranen är inte ensam om att leva med blöjgränsens konsekvenser. I VN 31.3 skriver en anhörig att hon fått brev om hennes föräldrar på Villa Pentby i fortsättningen får endast fyra blöjor per dygn trots att de behöver betydligt fler.
Grundtrygghetsdirektör Jeanette Pajunen, chefen för omsorgstjänster som ansvarar för direktivens verkställande i praktiken säger klart och tydligt att blöjor inte kan ges enligt behov. Du säger att de kan och ske ges enligt behov. Vad beror denna motsägelse på?
– Alla närförmän är ansvariga för direktivens verkställighet. Vi ber om ursäkt för att vi uttryckt oss otydligt. I de av grundtrygghetsnämnden fastställda direktiven framkommer det klart och tydligt att det är patientens individuella behov som är grunden. Fyra blöjor per dygn kan ses som en tumregel att utgå ifrån men det är ingen fastslagen övre gräns. Man bör också komma ihåg att det finns många olika sorters blöjor.
Om det inte finns en blöjbegränsning, hur kommer det sig då att flera berörda säger att den finns i praktiken och att staden informerat om den?
– Staden i sig har inte formellt gått ut med någon specifik information om detta eftersom det inte finns någon fastställd blöjbegränsning.
En del har till och med fått skriftligt meddelande om saken, menar ni att folk inte kan läsa innantill?
– Det är den privata vårdproducenten Attendo Oy som gått ut med denna skriftliga information till anhöriga från Villa Pentby.
Det har blivit stora oklarheter i denna fråga, beror det på informationsgången eller på otydliga direktiv?
– Direktiven är nog tydliga men informationsgången har brister.
Tänker ni vidta några åtgärder?
– Vi försöker på alla sätt ställa saken till rätta och ge saklig och praktisk information. Där informationsgången har varit otydlig eller felaktig rättas den till.
Skyller inte på HNS
I ett brev till klienter uppges samma sak som chefen för omsorgstjänster säger i VN 25.3, nämligen att Raseborg inte kunde påverka beslutet om blöjleveranser i och med att man köper blöjor via Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt. HNS har i sin tur beslutat om konkurrensutsättning och valt SCA. Det innebär bland annat att blöjorna numera levereras hem i tre månaders satser för den äldre att ta emot och förvara i hemmet.
Staden har väl all rätt i världen att beställa blöjor själv, så varför skylla på HNS?
– Staden har inget intresse av att skylla på HNS. Oberoende av konkurrensutsättning eller inte så är vi som kommun skyldiga att tillgodose klientens individuella behov, vilket också klart framgår av våra direktiv.