Lojo vill verka åt alla håll
Avgående stadsdirektören Simo Juva prisar samarbetet i regionen och drar samtidigt en lans för en ny järnväg mellan Salo och Esbo.
Stadsdirektör Simo Juvas arbetsrum börjar se ganska tomt ut. I dag är han sista dagen på jobbet här i stadshuset Mongola, efter sex och ett halvt år som ledande tjänsteman för Lojo stad.
Juva går formellt i pension den 1 augusti, men har nu bland annat semester att ta ut innan det.
Någon stor avskedsfest ordnas inte för honom, men han kommer att avtackas i samband med Lojo stadsorkesters 50-årsjubileumskonsert som hålls om några veckor.
– Jag har varit med och sammanställt programmet.
Både och, inte endera
Simo Juva är en trogen banerförare för sin stad. För honom är Lojos position fullständigt klar. Staden ska inte endast profilera sig som en del av västra Nyland, utan också som en del av huvudstadsregionen.
Lojo är en aktiv ort med stark industri och mångsidigt näringsliv, säger Juva.
– Vi vill inte vara en sovstad.
I regionen har staden en klar roll:
– Lojo är centrum i Västnyland, och vill vara det också.
Juva jämför sin stad med Borgå och Hyvinge och säger att alla tre har en liknande ställning som regionala centrum i utkanten av huvudstadsregionen.
För att Lojo ska kunna fylla sin uppgift behövs all den infrastruktur som nu finns i staden, säger Juva och nämner bland annat sjukhuset, yrkeshögskolan Laureas campus och servicen inom handel och förvaltning.
Gott samarbete
Simo Juva är nöjd med samarbetet inom västra Nyland och säger att kontakterna med framför allt kommunerna längs kusten blivit allt bättre under de tio år han arbetat inom staden.
– Novago är flaggskeppet i samarbetet, säger Juva och berömmer utvecklingsbolagets vd Carl-Johan Sandström för föredömligt arbete över kommun- och språkgränser.
Inte minst trafikfrågorna förenar regionen, konstaterar Juva. Förbättringen av riksväg 25 och elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan hör till de gemensamma projekten, säger han.
Den tilltänkta järnvägsdragningen mellan Salo och Esbo genom Lojo är ändå en vattendelare. Lojo lobbar hårt för den nya banan, medan många i kustkommunerna hellre ser att kustbanan rustas upp.
Juva säger att den nya banan kommer att förverkligas.
– Kustbanan är i dåligt skick och den lämpar sig inte för snabba tåg.
Han understryker att lokaltrafiken mellan Karis och huvudstadsregionen gynnas ifall den nya sträckningen förverkligas, eftersom lokaltågen då får bättre möjligheter att trafikera.
Vill ha Vichtis kvar
När det gäller grannen i nordost, Vichtis, hoppas Juva att banden blir ännu tätare än de är i dag. Han säger att Vichtis gärna kunde vara med till exempel i Novago.
I stället hör Vichtis till Kuuma-nätverket likt Kyrkslätt och kommunerna i norra Mellannyland.
– Vichtis har alltid varit som en bror till Lojo. Vi behöver Vichtis bland annat för att kunna kämpa för vårt sjukhus och Laurea-campuset. Det skulle försvåra vår position om Vichtis hörde till Esbo, säger Juva som kallar det för kommunpolitisk psykologi att Esbo på olika sätt arbetar för att inte slås samman med Helsingfors.
Klara enheter
Simo Juva är en vän av starka primärkommuner. På den nivå där besluten fattas ska man också ha demokratiska val och rätt att bestämma om skatten, säger han och förklarar att också en så stor del som möjligt av servicen ska kunna styras inom samma helhet.
Följaktligen beklagar han inte att social- och hälsovårdsreformen gick i stöpet i den form den hade, eftersom kommunerna genom den skulle ha förlorat en stor del av sin kompetens.
Däremot är han missnöjd att kommunreformen inte kunde ros i land. Juva berättar att Henna Virkkunen, den tidigare kommunministern som aktivt drev kommunreformen framåt, hör till hans politiska favoriter.
Juva säger att kommunernas antal gott kunde krympas rejält så att starkare helhet skulle bildas.
Modellen med fem kommuner i Nyland – Stor-Helsingfors, Stor-Borgå, norra Mellannyland, Stor-Lojo och Raseborg – föll honom i smaken.
– Jag gillade den, det är min personliga åsikt.
Juva är ändå inte missnöjd med situationen. Han säger att västra Nyland under de senaste årtiondena genomfört kommunfusioner i föredömlig utsträckning, i motsats till flera andra områden i Finland.
– Vi har varit mönsterelever i Henna Virkkunens klass.
- Familj: fru och två vuxna söner
- Bor: i bostad i centrum av Lojo
- Ålder: 64 år
- Utbildning: politices magister
- Karriär: stadsdirektör i Lojo sedan 2008. I stadens tjänst sedan 2004, då han började jobba som bildningsdirektör. Juva har också arbetat på Stadsförbundet, Kommunförbundet, Undervisningsministeriet och i Utrikesministeriets tjänst i Paris inom ett OECD-uppdrag.