Stramare fokus i Fiskars
– Jag ser positivt på utvecklingen, men vintersäsongen har varit stillsam i bruket och det ekonomiska läget är utmanande för många företagare, säger Camilla Moberg.
Nej, det går inte dåligt i Fiskars bruk generellt sett - åtminstone inte i jämförelse med många andra orter.
Men visst syns finländarnas försämrade ekonomi i småföretagens försäljning.
Det förnekar varken Camilla Moberg som är ordförande för andelslaget Onoma för hantverkare, formgivare och konstnärer i Fiskars, Kari Selkälä med nyckelpositionen som Fiskarsbolagets fastighetschef eller Malena Lindqvist som är marknadsförare på Fiskarsinfo.
Till det goda hör att det i Fiskars finns både genomtänkta framtidsplaner och marknadsföring.
– Vi hade nyss en träff med ett trettiotal företagare där vi diskuterade läget och tittade framåt. Vi brukar samla alla aktörer med jämna mellanrum, säger Selkälä.
Behövs klirr
Han uppger att stämningarna bland aktörerna varierar.
– Alla känner av det ekonomiska läget, det är sant. Men vi har också gått lite emot trenden. De fem sista månaderna i fjol var till exempel bättre i fråga om besökarantal än året innan.
Besökarmängden är ändå inte helt avgörande.
– För företagarna är det klirr i kassan som räknas. Bruket har mest specialbutiker och i dem kan folk ofta vara mera återhållsamma.
Konst och design ses av många som lyx, men kan å andra sidan också utgöra just den guldkant som upplevs viktig när det annars är knappt och dystert.
Tydligare fokus
Camilla Moberg ser positivt på utvecklingen i andelslaget Onoma.
Att sommarutställningarna redan förra sommaren minskades från två till en har av somliga uppfattats som ett steg tillbaka, men det kan också ses som tydligare fokusering på medlemmarnas intressen, säger hon.
– Nu har vi bestämt oss för att ordna en omfattande sommarutställning i Fiskars bruk och en stor utställning utomlands - kommande höst i Seoul i Syd-Korea. Internationell verksamhet är viktigt för våra medlemmar.
Utvecklingen av vår butiksverksamhet har också stått i fokus. Onoma shop i klocktornet fungerar som andelslagets skyltfönster året runt och säljer enbart medlemmarnas produkter.
Breddad syn
Enligt Kari Selkälä har Fiskarsbolaget fortfarande en stark och viktig roll i stödet av olika aktörer i bruket.
– De lokala aktörerna, och inte minst de ideella föreningarna, har alltid företräde när bolaget främjar kultur.
Hantverk, konst och formgivning står fortfarande i centrum, men andra aktiviteter har seglat starkare fram.
Aktiviteter kring mat har en central plats. Och scenkonsten - både i form av musik och teater - betonas. Ett tredje område är friluftsaktiviteter.
Selkälä nämner högklassiga konserter, som varit mycket välbesökta. Han nämner också sommarteater som är i antågande.
– Teatern har vi stött genom att de kunnat använda Samlingslokalen för övningarna.
Japanskt och frukost
Selkälä påpekar att det också händer en hel del nytt i bruket.
Under sommaren ska Samlingslokalen öppnas som japansk restaurang, Kitamura med Sebastian och Sari Slotte som företagare. På hösten renoveras Samlingslokalen.
Ifråga om utställningarna stöder bolaget både Onomas "We Love Wood" utställning och utställningen Mitt Kalevala arrangerad av föreningarna Suomen Sepät och Taidesepät som öppnas i Magasinet.
– Nittio procent av besökarna kommer från ett avstånd på mindre än 1,5 timmars körtid. Vi försöker få dem att stanna längre, säger Selkälä.
Hotellen Värdshuset och Tegel ger övernattningsmöjligheter, påminner han.
När Karl Gustaf och Taina From i maj tar över hotell Tegel utvecklas samtidigt en frukostmatsal. Restaurang Kopparsmedjan fortsätter med Juha Järvinen vid rodret.
Turistinfo som håller öppet sju dagar i veckan från mitten av maj till mitten av september hör till satsningarna, och även digitala infotavlor. Särskilda broschyrer trycks för sommar och vinter.
Olika synsätt
Bland de enskilda företagarna i konst och hantverksbranschen finns olika åsikter om hur det är klokast att utveckla bruket.
Frågor som ställs är bland annat om det är klokt att utöka utbudet av restauranger då det redan finns två på orten? Är det bra att utöka evenemangen, verkstäderna och butikerna då besökarna ändå inte hinner besöka så många på en dag? Innebär flera besökare automatiskt bättre försäljning eller ställer det bara större krav på infrastrukturen?
Entydiga svar är svåra att hitta, säger hon.
– Enbart i andelslaget Onoma som har 120 medlemmar kan man säkert få 120 olika svar, säger Camilla Moberg.
Andelslaget har inte längre en verksamhetsledare, men däremot en heltidsanställd butikschef. Sannolikt anställs en person för utställningsverksamheten på hösten.
Svårt förutse
Malena Lindqvist säger att maj månad ser bra ut ifråga om konferensbokningar och gruppbesök.
– En trend vi märker av är att företagen bokar konferenser ganska sent, vilket gör att det är svårt att förutse besökarmängderna. Föreningar är i allmänhet tidigt ute.
Vintersäsongen är utmaningen för företagarna och för turismen överlag på en ort som Fiskars. Med olika evenemang har man lyckats locka besökare även utanför sommarsäsongen, säger Lindqvist och nämner Vårmarknaden i mars och Slow Food träffen på hösten.
I sådana sammanhang hinner besökarna endast titta in i några av de mest centrala butikerna som Onoma-shop och Fiskars Shop.