Konferensstaden Hangö profilerar sig
Företagsgrupperna är en av de främsta målgrupperna för turismen i Hangö fram till 2020. De svaga ekonomiska tiderna till trots arbetar staden och företagen för att lyckas, och satsar på nytt även i år.
Om knappa två veckor deltar Hangö turistbyrå i den årliga konferensmässan Kongressi i Helsingfors. Som ett led i stadens och turistbyråns strategi att bli en välkänd konferensstad år 2020 deltar Hangö för andra året i rad.
– Redan i fjol fick vi många kontakter därifrån. På en mässa för en smal målgrupp når man effektivt den rätta målgruppen. Alla besökare söker platser att ordna möten på, säger Hangös turismchef Marika Pulliainen.
procent uppskattar turistbyrån att utgörs av företagskunder. Målet är 50 procent.
Som deltagare är Hangö en av få kommuner på plats även i år. Det är främst företagen som vill synas på mässan. Vid sidan av Hangö deltar turistbyråerna från enstaka orter som Åbo, Borgå och Ruka, de flesta större än lilla Hangö.
– Visst är vi en av få kommuner på plats, men det följer vår linje, att skilja oss ur mängden. Det är ett bra sätt att synas. Vi förväntar oss försäljning, säger Pulliainen.
Informationen måste förbättras
På mässan erbjuder turistbyrån, vid sidan av Hangöföretagen som deltar, exempel på hur ett konferenstillfälle kan se ut ute på udden.
Sloganen är "Tänk bättre i Hangö".
– Det här är en viktig satsning eftersom vi lyfter fram företagskunderna som en av våra viktigaste målgrupper i turismstrategin. De är viktiga då de även kommer utanför sommarsäsongen, säger Pulliainen.
Vid sidan av att nå ut direkt till företagen satsar Hangö i år även på att presentera stadens konferensutbud bättre.
– Vi måste förbättra presentationen av allt, hur möteslokalerna ser ut och vilken utrustning de har. Den processen är i gång och vi hoppas få in bilder och beskrivningar av alla företag inom kort, säger Pulliainen.
Bristen ännu stort hotell
Trots stadens satsningar står Hangös utbud ändå fortsättningsvis inför brister. Det första huvudmålet för år 2020, att uppnå ett Hangö som är välkänt för sina konferenstjänster året om, är att få ett kongresshotell med över 100 rum.
– Varje år kommer det många förfrågningar om inkvartering och möteslokaler för 100-150 personer. Många av dem förlorar vi då kunderna oftast vill bo på samma ställe, säger Pulliainen.
Med fem år kvar till det strategiska målet ligger stadens hopp i en eventuell utbyggnad av hotell Regatta på Fabriksudden. Enligt
Pulliainen är nuvarande hotell Regatta, med sina 49 rum, å sin sida en av orsakerna till att läget blivit bättre de senaste åren, och att turistbyråns satsningar lyckats.
– De har nog burit frukt. Vi märkte tyvärr tydligt av en svacka då ekonomin började dala. Men redan i fjol var omsättningen större än före svackan.
År 2014 var omsättning för gruppförsäljningen via turistbyrån 118 000 euro. Motsvarande summa för år 2011 var 44 000 euro. Utöver det bokar många kunder självklart direkt via företagen, men att företagskunderna sedan i fjol kan lämna in en offertförfrågan direkt via turistbyråns hemsidor är enligt Pulliainen en av orsakerna till att försäljningen ökat.
– Det har påverkat jättemycket. Då kunderna måste ringa runt för att hitta lokaler och inkvartering är tröskeln högre.
Företagsgrupperna har gett mycket positiv respons på att turistbyrån fungerar som förmedlare och arrangör.
Flera aktörer vill utveckla
I dagsläget lockar Hangö företagsgrupper på främst 10-20 personer, delvis i och med begränsningarna för större grupper. Utbudet för mindre grupper är däremot stort och där fyller grupperna ingalunda alla möteslokaler. Trots det välkomnar Pulliainen flera aktörer, sådana är nämligen på väg.
– Ju bättre produktutbud, desto större efterfrågan, säger hon.
Det skriver Mikael Nylund, platschef på Evangeliska folkhögskolan i Hangö, under. Skolan har de senaste åren inlett en omorganisering av sin verksamhet. Kursverksamheten har fått sällskap av rehabiliterande verksamhet för arbetslösa och en lunchrestaurang. Nästa steg är ett tydligare intåg på marknaden för företags- och mötesturism.
– Vår vision är att stå på flera ben. Campuset ska bli mångfacetterat, säger Nylund.
Huvudbyggnaden inhyser redan i dag ett klassrum med utrymme och teknik för konferenser. Byggnaden ska dock totalrenoveras. Då det är klart uppstår helt andra möjligheter, och folkhögskolan vill satsa.
– Jag tror det finns utrymme för flera möteslokaler. Vi ska dessutom erbjuda en helhet med inkvartering och lunchrestaurang intill, säger Nylund.
En annan och liknande aktör som vill gå samma väg är Barnavårdsföreningens kurs- och feriecenter Högsand i Lappvik. Centret ordnar, liksom Evangeliska folkhögskolan, främst annan verksamhet, specifikt stödkurser och läger för familjer och personer i behov av olika former av stöd.
– Vi skulle utan vidare önska utveckla vår verksamhet. Vi måste fråga oss om det passar med vår värdegrund men det behövs för att vi ska få flera inkvarteringsdygn, säger verksamhetsledare Pia Sundell.
Nisch kan löna sig
Högsand vill därför öka komforten men hoppas också att man kan locka med den omgivande naturen.
– Företag önskar förstås sådan komfort som vi inte kan erbjuda fullt ut, men i dessa tider vill de kanske också spara lite och välja ett annat alternativ än lyxiga konferenscenter, säger Sundell.
Högsand har redan börjat satsa på dylik verksamhet men väntar ännu på nya, mera konkreta, strategier och eventuell marknadsföring.
Bland annat för det har man anställt en förändringschef.
– Vi har börjat processen men ännu inte nått resultat. Vi ska fortsätta utreda, säger Sundell och poängterar att man ändå redan har möteslokaler och behövlig teknik på Högsand.
Samarbete kompenserar bristen
Just den unika atmosfär som möteslokalerna i Hangö kan erbjuda är något som även hotell Regattas vd, Anitta Bergbom, tror på.
– Att vi inte har inkvartering för de riktigt stora grupperna ser jag inte som ett problem. Jag tror inte att det skulle vara typiskt Hangö.
Hon syftar på att det i stället är det småskaliga och personliga, även i utbudet av lokaler och inkvartering, som ska locka till Hangö, något fjärran från de stora hotellkedjornas utbud.
– Det är tack vare det som kunderna kommer tillbaka hit.
Att hotell Regatta skulle byggas ut med 50 nya rum på Fabriksudden hoppas hon ändå på.
– Det är kanske ett av våra största önskemål. Då finns det något för stora grupper, utan att de måste delas upp.
Men till dess är samarbete a och o.
– Vi måste jobba hårt och tillsammans. Det är mera arbetsamt, men i dag gör vi så att en stor grupp kan boka hela Regatta och sedan spridas ut på andra platser, säger Bergbom.
Som möteslokaler utnyttjar hotell Regatta även stadshuset och Brankis. De kan ta flera hundra personer, även om de inte är regelrätta konferensutrymmen. Därtill samarbetar hotellet även med mindre utrymmen som Studio Parkkonen.
Genom samarbete och mera marknadsföring tror Bergbom att Hangö kan växa som konferensstad.
– Vi har redan fått en tillväxt både för möten och för inkvarteringar. Det ser väldigt positivt ut.
- Stadshusets festsal och foajé, föreläsningssal för 400 personer.
- Hangö Casino, sal för 400 personer, konferensutrymme för 40-50 personer.
- Tvärminne zoologiska station, två kurssalar för 40-70 personer.
- Ferie- och kurscentret Högsand, föreläsningssal för 60 personer.
- Hotel Regatta, möteslokal för 60 personer.
Mera resurser behövs
Mycket handlar alltså om aktörerna som erbjuder de tjänster som turistbyrån sedan kan marknadsföra. Men Marika Pulliainen menar att turistbyråns egen marknadsföringsbudget ändå är en flaskhals.
– Målsättningen att vara en känd konferensstad år 2020 kräver större marknadsföringsresurser än vad vi nu har till förfogande.
I år har turistbyrån budgeterat 7 500 euro på marknadsföring till företagskunder.