Vägpengarna till Västnyland räcker inte
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland varnar för att resurserna de närmaste åren är alltför små. Det gäller även Västnyland.
I år satsar staten 44,7 miljoner euro på att upprätthålla vägarna i Nyland och den del av Tavastland som ingår i Nylands
NTM-centrals ansvarsområde. I fjol var summan 49,6 miljoner euro. Hela vägbudgeten går på cirka 90 miljoner euro.
– De mindre vägarna ligger sämst till och utvecklingstakten där är speciellt oroande, säger enhetschef Janne Kojo i ett pressmeddelande och tillägger att speciellt bioekonomin, som grundar sig på skogens och landsbygdens resurser och utgör en av Finlands framtida ekonomiska stödpelare, lider av det.
Renoveringsskulden för de nyländska vägarna, alltså behovet för att få alla vägar i skick, ligger på 230 miljoner euro. För att börja minska på den skulle 25 miljoner euro tilläggsfinansiering behövas per år.
Skicket i Västnyland ännu okej
Enligt NTM-centralen är ändå enbart ett fåtal västnyländska vägar i dagens läge i behov av grundlig reparation.
Det längsta akuta vägavsnittet i Västnyland är väg 1103 och 1050. De utgörs av Törvesbrovägen som börjar vid riksväg 25 nära Karis och fortsätter som Gamla Kustvägen och Fagerviksvägen mot Fagervik och Ingå.
I Raseborg finns utöver detta några mindre vägstumpar och en längre bit av Snappertunavägen och Huskvarnsvägen i akut behov av renovering. I Sjundeå är Engesbyvägen i dåligt skick.
I Hangö är en bit av Täktomvägen nära Täktom och i riktning mot Tvärminne samt en bit av Koverharvägen från Lappvik mot Koverhar i behov av renovering.
Rejäl ökning väntar
För tillfället räknar NTM-centralen med att totalt 600 kilometer väg borde förbättras i Nyland och den del av Tavastland som centralen i Nyland ansvarar för.
Det mera oroväckande är att centralen räknar med att denna sträcka ökar till 1 400 kilometer år 2019 och till 2 000 kilometer år 2024. Från 2015 till 2024 ökar antalet broar i dåligt skick från 140 till 200.
Även i enbart Västnyland räknar centralen med en rejäl ökning. Endast Gamla Kustvägen och Fagerviksvägen beräknas vara åtgärdade år 2024. De övriga sträckorna är fortfarande med på kartan över renoveringsbehoven och har fått sällskap av otaliga andra sträckor.
Speciellt vägarna kring Lojo kommer då att vara i dåligt skick. I dag finns inga vägar kring Lojo med på renoveringskartan.
År 2024 kommer de att vara närmare tio. I övrigt är det främst vägarna nära Ingå men även kring Fiskars och Kyrkslätt som drabbas inom kort och är i behov av renovering senast 2024.
Pengar för 25:an finns inte
På tisdagen besökte NTM-centralen också Svartå för en informationsdag. Där konstaterade centralen att även de förbättringar som planerats på riksväg 25 blir uppskjutna i och med det nuvarande finansieringsläget från staten. Centralen hoppas dock på lobbning mot ministerie- och riksdagsnivå.
Ännu för några år sedan visade undersökningar att bilisterna var nöjda med ytbeläggningen på landets landsvägar. Om satsningarna fortsätter att minska varnar NTM-centralen för att även delar av riks- och stamvägarna kommer att vara i dåligt skick om några år. I dag lappas gropar och skador i vägarna allt oftare enbart tillfälligt, då pengar för grundläggande reparationer saknas.
FAKTA
Reparationer på
vägnätet i Finland
Staten satsar årligen drygt 500 miljoner euro på att upprätthålla vägnätet.
Summan har varit densamma de senaste 15 åren trots att inflationen ätit upp en tredjedel av den.
I Sverige satsar man i proportion dubbelt så mycket.
Hela Finlands vägnät har i dag en renoveringsskuld på över 1 miljard euro.