Nätförbindelser och färjor engagerade
Invånarna gav myndigheterna nyttig färdkost för att förbättra trafiken och övriga kommunikationer i skärgården.
När det gäller utvecklingen i skärgården tenderar de olika myndigheterna att slå ifrån sig och hänvisa till varandra, så att ärendena faller mellan stolarna. Det konstaterade Skåldöbon Lennart Biström under gårdagens diskussion i Ekenäs om hur trafiken bäst kunde ordnas i skärgården i framtiden.
– Det gäller att se möjligheterna och inte hindren. Har vi den goda viljan får vi mycket till stånd, sade han.
Den goda viljan finns och det är den som ska utnyttjas, svarade trafikrådet Eeva Linkama som representerar Kommunikationsministeriet. Det var hon som tillsammans med Sirpa Vanhala och Tapani Jaakkola från Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland svarade på frågor och redogjorde för en aktuell utredning om servicenivån på skärgårdstrafiken och hur den lämpligast kunde arrangeras.
Arbetet består av två faser. Den första pågår för tillfället och går ut på att reda ut behovet av och förväntningarna på de olika kommunikationsformerna i skärgården. Utifrån det ska allmänna principer för kommunikationerna utvecklas.
Inom fas två som inleds på hösten är tanken att ta fram en ny modell för kommunikationerna. Åren 2016 och 2017 kunde konceptet testas vid sidan av dagens trafik.
Erfarenheterna skulle sedan utnyttjas från 2019 framåt, då de aktuella trafikeringsavtalen löpt ut.
– Vi har fyra år tid på oss att hitta nya och smartare sätt att ordna kommunikationerna. Bråttom är det inte, sade Eeva Linkama.
Nätet viktigt
Utredningen gäller inte endast landvägsfärjorna och förbindelsebåtarna, utan också övriga trafiktjänster till sjöss och på land samt även till exempel postutdelningen och nätförbindelserna. Att datakommunikationen nu ses som en del av trafiken är nytt i sammanhanget, sade Eeva Linkama. Samtidigt är det en helt nödvändig bit. Fungerande nät är en förutsättning för smidig service, konstaterade hon.
Henrik Lundberg som bor på Busö sade att bolagen inte är intresserade av att förbättra nätförbindelserna i yttre skärgården och att också mobiltelefontrafiken har brister. I Ekenäs yttre skärgård händer det bland annat att estnisk telefontrafik kan slå igenom, sade han.
– Är det ett stort problem? frågade Eeva Linkama och fick ett jakande svar av publiken.
– Bra, då vet vi att vi ska ta med den här saken också. Jag hade inte hört om det här förut, sade Linkama som likt de övriga tjänstemännen verkade mycket lyhörd för deltagarnas kommentarer.
Enklare procedur efterfrågas
Sirpa Vanhala tog vid och gav sig in på ett ämne som inte oväntat väckte mycket diskussion: färjorna.
– Vi ska ärligt tänka på vilka turer vi verkligen behöver. Det lönar sig inte att köra med tomma färjor, sade Sirpa Vanhala och konstaterade att pengarna tryter inom alla sektorer.
Såväl Barösunds- som Skåldöfärjan kör enligt en tidtabell under dagtid.
– Tidtabellen kostar oss väldiga pengar, konstaterade Lillis Pipping som bor på Ängholm strax norr om Älgö i Ekenäs skärgård.
Många av de närvarande önskade att proceduren för de fastbosatta att få förtur till färjan borde vara enklare.
Stadsdirektör Mårten Johansson betonade att lösningarna för skärgården inte kan vara desamma överallt i landet, utan att de måste skräddarsys enligt lokala behov.
Eeva Linkama betonade flera gånger att man efterlyser helt nya och flexibla lösningar, och gärna sådana som omfattar nya aktörer. Hon föreslog också en mer systematisk dialog mellan invånarna och myndigheterna, ett förslag som togs väl emot.
Gårdagens träff berörde skärgården i både Ingå och Raseborg. Diskussionen hölls i auditoriet i den tidigare sjukvårdsskolan vid Raseborgsvägen och lockade drygt 25 deltagare.