Ny krögare tar över på Wohls gård
När restaurang Bistromats tvååriga kontrakt vid Wohls gård löpte ut vid årsskiftet var inte krögarna villiga att förnya avtalet. I stället gav de rum åt Markku Häiväläinen att ta över.
– Under våra år på Wohls märkte vi att det inte var vår grej att driva en restaurangverksamhet på ett ställe där det var svårt att få kontinuitet i verksamheten. Ibland hade vi 25 evenemang i månaden, ibland bara två. Maj och augusti var hektiska månader, medan de andra månaderna var betydligt tystare, säger Bistromats Päivi Palovaara.
Bistromat ska nu i stället fokusera på att utveckla restaurangen i Kyrkslätts centrum och utvidga sin cateringservice.
Ny kock i köket
Markku Häiväläinen som tillsammans med sin fru driver företaget Luoman ravintolat är glad över möjligheten att få ta över restaurangverksamheten på Wohls gård.
– Vi kom hit i oktober för att titta på stället och gillade det vi såg. Den lugna miljön och platsens historia tilltalade oss. Det enda negativa är att köket är litet, men till all tur är det splitternytt så det ska nog gå att jobba där.
Luoman ravintolat har tidigare bland annat haft hand om restaurangen i Hvitträsk och Hjortlandets Gyllene hjorten. Sammanlagt har paret över trettio års erfarenhet inom restaurangbranschen.
Möjligheternas hus
Markku Häiväläinen kallar Wohls gård för möjligheternas hus. Förutom den ljusa och smakfullt inredda matsalen, har den anrika trädgården på byggnadens baksida stor potential.
– Där finns en örtgård som vi planerar utnyttja i vår matlagning. Vi arbetar faktiskt för tillfället med matlistan som ska ha betoning på närproducerad mat. Det betyder att det inte går att hitta någon tonfisk på vår matsedel.
Att företaget har utskänkningstillstånd även på terrassen gör det möjligt för krögarna att planera evenemang utomhus. De allra flesta veckoslut är restaurangen stängd för allmänheten, eftersom bröllop och andra privata tillställningar då ordnas här, men minst en gång i månaden planerar Häiväläinen att ha öppna tillställningar. Han har mat- och vinkvällar samt föreläsningar med lämplig traktering i åtanke.
– Att öppna huset för allmänheten är ett bra sätt att få synlighet. Det är bara genom att bjuda in människor som vi kan få ryktet om oss att sprida sig.
Draghjälp från styrelsen
Helt ensamma är inte krögarna om att marknadsföra sig. Tillsammans med stiftelsen för Wohls gård delar de på marknadsföringskostnaderna. Dessutom ska stiftelsen anställa en verksamhetsledare från och med april. Den personen ska bland annat ha i uppgift att utveckla gårdens kulturverksamhet.
– Vi vill ha mera samarbeta med krögarna i framtiden, så att våra evenemang gynnar varandra. Allt måste inte vara storstilat med supékuvert på över femtio euro, ibland kan även lättare servering fungera. Där är vår nya krögare med på noterna, säger ordförande för stiftelsen Stefan Winqvist.
Han berättar att det blivit ohållbart för syrelsemedlemmarna att sköta allt arbete med marknadsföring och fastighetsförvaltning på talkokrafter, samtidigt som man målmedvetet nu går in för att bygga upp varumärket Wohls gård.
– Vi vill ha bättre kontinuitet i verksamheten och är beredda att arbeta målmedvetet för det.