Nya grepp i Hangö turismbroschyr
Mitt Hangö är turistbyråns nya slogan där Hangöbor, turister och sommargäster får berätta om sitt eget Hangö.
I år försöker staden på udden locka turister med mera personlighet, stadens diversitet och större synlighet för den ständigt ökande skaran evenemang. Naturen är föga överraskande ett dragplåster, men i år med mera fokus på hur man ska få ut det mesta av den.
– Många besökare har frågat efter organiserade naturutflykter de senaste åren. Därför satsar vi på det, och företagarna har varit tillmötesgående med klara datum på förhand, säger Ilse Klockars, turistbyråns marknadsföringssekreterare.
Kajakfiske, sälsafari, naturfotografering och närmat får därför ännu större synlighet i årets broschyr.
Den egna synen lyfts fram
Den största nyheten är ändå det nya greppet turistbyrån vill använda för att visa vad Hangö är, samt varför man ska komma till staden. Kända och okända Hangöbors och fritidsbors syn lyfts fram genom sloganen Mitt Hangö.
– Det utgör den röda tråden. Hangö betyder många olika saker för många olika människor. Det är deras fascination för staden vi vill lyfta fram, säger Klockars.
Kändiskrögarna Danyel Couet och Tomi Björck berättar om sina många minnen från vistelserna i Hangö, medan kajakpaddlaren Eva-Lotta Backman-Winqvist och fridykaren Kitro Saikkonen berättar om möjligheterna som havet bjuder in till.
Enligt Klockars undviker turistbyrån därmed att fokusera på fastslagna budskap varför man ska komma till Hangö.
– Meningen är att vi ska locka människor att hitta sin egen orsak att komma hit.
Att hitta lämpliga personer som kan berätta om sitt eget Hangö har inte varit ett problem.
– Man stöter ständigt på människor med en djup kärlek till staden, säger Klockars.
Fortsättning följer
Mitt Hangö kommer inte enbart synas i broschyren. Turistbyråns förnyade hemsida, som lanseras inom kort, ska presentera flera personliga berättelser.
– Tanken är att fördjupa temat. På hemsidan ska personerna som finns i broschyren komma med sina egna tips på vad det lönar sig att göra i Hangö, säger Klockars.
Turistbyrån bygger också på med flera berättelser. Även turister och Hangöbor ska få chansen att berätta om sin kärlek till staden. Det görs exempelvis genom en tävling på fotodelningssajten Instagram i sommar.
– Och det är inte vi på turistbyrån som väljer vinnarna. Publiken får rösta. Det är dagens melodi, säger Klockars. Christoffer Holm