Ekenäs energi utsatt för bedrägeri
Ett flertal av företagets kunder har igen ringts upp av telefonförsäljare med oetiska försäljningsmetoder.
– Det handlar om ett bedrägeri som fortsatt. Samma skedde i fjol höstas och våras, säger Ekenäs energis vd Frank Hoverfelt.
Under fjolåret uppdagades liknande fall över hela Finland. I huvudstadsregionen blev Helsingfors energis kunder uppringda av företaget Suomen Energiayhtiö.
Företaget påstod att Helsingfors energi skulle upphöra och erbjöd kunderna nya avtal. Enligt Frank Hoverfelt pågår ett liknande bedrägeri i Raseborg.
– Telefonförsäljare som ringer från konkurrenter påstår att de samarbetar med oss och säljer nya bättre avtal. Det stämmer inte. Vi har inga sådana samarbetspartner.
Utbrett fenomen
Ett flertal upprörda kunder har på sistone hört av sig till Ekenäs energi då de utsatts för marknadsföringsknepen. Hoverfelt anser att tricken är både opassande och missvisande.
– Det är dessutom en oetisk försäljningstaktik. De erbjuder låga priser men avtalen visar sig sedan vara i kraft en väldigt kort tid.
Hoverfelt misstänker att telefonförsäljningen utförs sytematiskt över hela landet. Det handlar alltså om samma trick som försiggått redan en tid, trots att företag av den här typen varnats och lovat korrigera de brister myndigheterna pekat på i marknadsföringen.
Förbättring på väg
Hoverfelt rekommenderar att Ekenäs energis kunder är mycket försiktiga då de får dylika samtal.
– Om samtalet känns otrevligt ska man väldigt bestämt avböja erbjudandet och avsluta samtalet så snabbt som möjligt.
Elbranschen har också föreslagit en lagändring som skulle göra det klarare vad kunden beställt och på vilka premisser. Samtalen borde också bandas.
– Vi har fått information om att ett utkast till lagändringen skulle komma i slutet av januari, säger Hoverfelt och hoppas att förbättringen i lagstiftningen kan skapa en mera rättvis konkurrens ute på den finländska elmarknaden.