Snart tuffar tåget förbi Bobäck
Långköraren med nedläggningarna av Mankby och Bobäcks tåghållplatser ser ut att få ett slut. Sommaren 2016 slutar tågen att stanna vid hållplatserna. En kraftansträngning bland politiker i Esbo och Kyrkslätt för att rädda hållplatserna ska inledas.
Tåghållplatserna i Mankby och Bobäck har länge varit nedläggningshotade. Enligt Helsingforsregionens trafik, HRT, använder för få passagerare hållplatserna. En nedläggning skulle dessutom underlätta trafiken på kustbanan för de snabba tågen till Åbo.
– Vi har tagit del av planeringen för området. Principen är att det ska finnas minst 10 000 bostäder, kontors– och affärslokaler vid en hållplats eller station. I dag stiger drygt 100 personer per dygn på och av tågen. Det är för lite, anser Tero Anttila som är direktör för HRT:s avdelning för kollektivtrafikplanering.
Så det finns ingen chans att ni omprövar beslutet att lägga ner hållplatserna?
– Vi ska ta del av de nya planerna som Esbo och Kyrkslätt presenterar inom kort. Vi vill se vad de nya planerna konkret innebär och hur det är tänkt att områdena ska se ut i framtiden.
"Går inte att bygga"
Enligt Tero Anttila skulle nedläggningen av hållplatserna ersättas med busstrafik. Esbopolitikern Christina Gestrin (SFP), som bor mitt emellan Mankby och Bobäck, anser det vara fullkomligt orealistiskt att det byggs 10 000 bostäder, kontors– och affärslokaler vid hållplatserna.
– Det är många aspekter som spelar in. Nära Mankby finns Esbovikens naturskyddsområde. Området har också ett kulturhistoriskt värde. Dessutom har trakterna kring Mankby och Bobäck traditionellt varit jordbruksområden och är det fortfarande. Det går inte bara att bygga hur som helst, säger Gestrin.
Hon anser att det är viktigare att Bobäcks hållplats räddas eftersom det inte finns någon annan kollektivtrafik i området. Från områdena kring Mankby går det lättare att arrangera matartrafik till Köklax station.
– Fotgängarförbindelsen till Köklax station för dem som bor i Glasdalen söder om Mankby hållplats har nyligen förbättrats med en gångbro.
Gestrin tror inte på en kompromisslösning med en hållplats mellan Mankby och Bobäck.
– Den skulle vara belägen mellan åkrarna och betjäna ännu färre passagerare än de två hållplatserna gör nu. Dessutom skulle övriga trafiklösningar bli ytterst komplicerade, säger Gestrin.
Anttila påpekar att det på längre sikt finns möjlighet för en reservation för en ny hållplats om fler bostäder och kontors– och affärslokaler skapas.
Pressade politiker
Anders Adlercreutz (SFP) är fullmäktigeledamot i Kyrkslätt. Enligt honom har långdanserna kring hållplatsernas öde varit många.
– För ett år sedan var vi i en ganska otrevlig situation i Kyrkslätt. Vi fick två gånger förfrågan om att stänga Bobäcks hållplats. Vi sade nej. Tredje gången var vi mer pressade. Då hotade man med att dra in finansieringen för reparationen av Jorvas och Tolls hållplatser, något som vi hade kommit överens om tidigare. Inför det hotet röstade kommunstyrelsen med knapp majoritet för en stängning, säger Adlercreutz.
Fullmäktigemotioner i Esbo och Kyrkslätt har undertecknats och under våren kommer jobbet att mellan Esbo och Kyrkslätt att intensifieras.
– Samarbetet har ännu inte tagit fart. Vår förhoppning är att man koordinerar markanvändningen så att åtminstone en hållplats kunde bevaras så att man bygger en ny hållplats mellan de nuvarande. Stänger man hållplatserna så drar man undan mattan för utvecklingen av kommunerna. Vi skulle gärna få klara riktlinjer av HRT. 10 000 känns som ganska orealistiskt. Det viktigaste är att man skulle bygga tätt och lågt så att inte Bobäcks unika villamiljö bli förstörd, säger Adlercreutz.