Koverhar i gång i sommar
Nytt rekordår bakom och många utmaningar 2015. I år händer det mycket i Hangö hamns samtliga tre hamnar.
För en dryg månad sedan skrev Hangö stad under köpebrevet om mark, vatten och hamn i Koverhar. Nu är även arrendekontraktet med Hangö hamn Ab underskrivet. Hamnbolaget ska sköta hamnverksamheten där och nytillträde vd:n Anders Ahlvik är positiv.
– Planeringsprocessen är i gång och på långsikt blir verksamheten vinstbringande.
Ahlvik fortsätter det arbete som hans företrädare Paavo Lyytikäinen lade en grund för. Ahlvik räknar med att hamnen ska hantera mellan 1 och 1,5 miljoner ton årligen för att ge hamnbolaget vinster.
– Det sker inte på två tre år men potentialen finns.
Trafik redan i sommar
Bland annat hamnbolagets styrelse har jobbat hårt för planerna i Koverhar. En övergripande strategi och målsättning styr arbetet. Koverhar ska bli en hamn för bulkvaror och andra specialtransporter som inte kan flyttas genom ett samhälle.
Det första konkreta avtalet är också på god väg.
– Vi har satt i gång förhandlingar med en aktör. Om det går vägen borde vi se resultat redan om ett halvår, säger Stig Sundberg, hamnstyrelsens ordförande.
Kunden ska fungera inom transport av bulkvaror.
– Det är fråga om ett långvarigt avtal och gäller stora områden som sedan kan utvecklas, säger Sundberg.
Ingå inget hot
Att Koverhars närmaste konkurrent Ingå hamn presenterade ett liknande avtal på tisdagen är Sundberg fåordig om.
– Det är förstås positivt för Ingå.
Ahlvik säger ändå att Ingå redan för länge sedan vunnit den kampen. Samtidigt är det inte till nackdel för Koverhar.
– Trafik föder trafik. Vi ska inte konkurrera med Ingå utan komplettera varandra.
Sundberg liksom Ahlvik menar att också Koverhar hittar sin plats och nisch.
Tillstånd återstår
Innan verksamheten kan komma i gång krävs ändå en hel del arbete och byråkrati. Sundberg som även sitter i stadsfullmäktige för SFP har därför genomgående manat till tålamod i politiken.
– Man kan inte tänka sig att stadens investering ger inkomster direkt.
Den första potentiella kunden torde i alla fall inte innebära några ytterligare investeringar.
– Inte nödvändigtvis för hamnen. De gäller i så fall för kundens del, säger Sundberg.
Om till exempel nya kranar behövs menar Sundberg att mobilkranar kan skaffas in på kort varsel.
Planläggningen redo
Även om en fastslagen generalplan till vissa delar saknas för området finns det enligt stadsgeodet Kukka-Maaria Luukkonen inga hinder för verksamhet där hamnen ligger. Arbetet med en generalplan för resten av området har dessutom börjat.
Från stadens sida kräver nuläget därmed inga större satsningar. Behovet av planläggning är inte akut.
– Vi börjar ändå med en strategisk dispositionsplan av hela området, säger stadsdirektör Jouko Mäkinen.
Därmed delas området upp enligt framtida användningsändamål. Samtidigt kan även planläggningen delas upp och prioriteras.
– De områden som ligger närmast hamnen och erbjuds först, planläggs också först, säger Mäkinen och tillägger att allt arbete för att locka verksamhet i nuläget sker tillsammans med hamnen.
Stuvarna väntar
Staden väntar också på beslut kring den stödansökan på 245 000 euro man riktat till Närings-, trafik- och miljöcentralen. Svaret därifrån väntas under våren.
– De pengarna gäller för kartläggning och planering. Planläggning anses däremot vara stadens ansvar, säger Mäkinen.
Även på de stuveriföretag som i dag verkar i Hangö hamn är man redo för Koverhar. Esa Torstensson, vd på Hangö Stevedoring, är mycket positivt inställd och intresserad av framtida möjligheter.
– Det här är något helt nytt för oss. Vi har besökt hamnen, jobbar för att få trafik dit och håller kontakten.
- Omsättning: Runt 11 miljoner euro.
- Budgeterad utdelning till Hangö stad: 2,5 miljoner euro
- Fartygsanlöp: 1 442 stycken
- Varutrafik: 3,7 miljoner ton
- Långtradare och släp: 162 250 stycken
- Containertrafik: 54 051 stycken
- Pappersexport: 326 639 ton
- Bilimport: 84 112 stycken