"Lobbningen måste intensifieras"
Thomas Blomqvist talade trafik med västnylänningar och manar nu till kamp för dagens järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Åbo.
Det är oroväckande många som flaggar för en järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Åbo som går via Lojo, konstaterar SFP-riksdagsmannen Thomas Blomqvist.
– Trycket att få den nya sträckningen till stånd är jättestort, säger han och förklarar att många sett en öppning i den EU-finansiering som finns på lut.
Den här frågan engagerade också många av deltagarna i den trafikdiskussion som hölls i tisdags i Axxells utrymmen i Karis och som Svenska folkpartiet och Blomqvist stod värd för.
Hotbilderna mot kustbanan färgade debatten, säger Blomqvist och berättar att de närvarande kraftigt efterlyste en satsning på den nuvarande sträckningen i stället för på en ny.
Den åsikten sammanfaller med Blomqvists egen:
– Det är kustbanan som borde utvecklas. Då skulle den fylla alla kriterier för en god led.
Att bygga en ny järnvägslinje med motiveringen att man eventuellt kan få finansiering för en del av den är inte vettigt, säger han.
– Satsningarna ska vara ekonomiskt hållbara.
Lokaltrafiken behövs
Blomqvist säger att kustbanan nu behöver en rejäl uppbackning som motvikt till det arbete som görs för en ny linje.
– Vi måste samla oss och intensifiera lobbandet för vår sak. Det gäller att komma i gång riktigt snabbt.
En annan fråga som snart igen blir aktuell är att säkerställa att lokaltrafiken fortsätter mellan Karis och Helsingfors, säger Blomqvist.
– All trafik på kustbanan behövs, även närtågen.
I medvind
Också Hangö-Hyvingebanan diskuterades under tisdagens träff, som samlade ett 40-tal deltagare. För alla som önskar att den här järnvägssträckningen elektrifieras har Blomqvist ett positivt budskap.
– Banan ligger nu som nummer två på listorna över alla elektrifieringsprojekt. Jag tror att elektrifieringen kommer ganska snabbt.
I sammanhanget ger Blomqvist sin riksdagskollega, Lojobon och SDP-aren Matti Saarinen en stor eloge.
– Det är nog han som jobbat längst för banan. Han har varit en god pådrivare.
Rött för trafikljus
Även arrangemangen längs riksväg 25 luftades, och också här ville många ha ordet, säger Blomqvist.
Närings-, trafik- och miljöcentralens planer att installera trafikljus i korsningen mellan Hangövägen och Tenalavägen i Österby i Ekenäs sablades enhälligt ner.
– Användarna vill inte ha trafikljus på riksvägen, det sades jättetydligt. För den tunga trafiken skulle det betyda stora problem. Medelhastigheten skulle sänkas.
– Staden har flera gånger sagt att den vill ha en rondell där i stället, säger Blomqvist som också själv ser en rondell som det ekonomiskt mest realistiska alternativet.
Ljus också i Karis
På plats i tisdags var även Västra Nylands handelskammarens nya vd Eero Hettula och Raseborgs stads tekniska direktör Jan Gröndahl.
Gröndahl berättade att staden har planer att bygga trafikljus vid Västra omfartsvägen i den första korsningen strax efter riksväg 25, det vill säga vid infarterna till Doppinggränden och Läppåkersgatan.
Blomqvist betonar att det här är planer som görs i nära samarbete med NTM-centralen och som inte kan förverkligas utan nya trafikarrangemang vid riksvägskorsningen.
– Allt måste lösas som en helhet.
Farligt avsnitt
Många lyfte också fram att riksvägsavsnittet vid Mjölbolsta borde åtgärdas så fort som möjligt. Den här saken betonade bland annat ordföranden för Västra Nylands yrkesbilister Stig-Henrik Sjöblom, som höll ett förberett inlägg.