Ny skyltning planeras för Horsbäck
Enligt nuvarande planer ska Horsbäck få ny skyltning och dessutom flytta till den digitala världen. När och hur det sker beror på företagarna och staden.
RASEBORG I augusti lät Ekenäsnejdens företagare samla områdets företagare till gemensamt morgonkaffe i Horsbäck för att diskutera industriområdets situation och profil. Deltagarna var rörande eniga om att försöka sätta Horsbäck på kartan. Resultatet blev att Peter Söderlund, vd för Max’s Energy,lovade sammankalla områdets företagare till en diskussion om bland annat skyltning och skötsel av Horsbäck.
Sedan augusti har två möten ägt rum och planerna gått framåt med sjumilakliv.
– Med hjälp av MR Media som har en hall här i området har vi utformat en plan som ska diskuteras med områdets företagare och Raseborgs stad. I bästa fall kan vi få ett enhetligt skyltsystem redan nästa vår, säger Söderlund.
MR Media specialiserar sig på marknadsföring i såväl den digitala som den fysiska världen. Ägaren Mikael Roms berättar om planen som ska göra Horsbäck till ett attraktivt affärsområde.
– Vi vill genomföra ett enhetligt skyltprojekt i området och samtidigt flytta Horsbäck till webben. Det handlar om stora vägskyltar längs stamvägen och tilläggsskyltar. Skyltkonceptet är en del av en större helhet, en webbsida för hela Raseborg. Informationen ska vara lättillgänglig, säger Roms.
Dags att uppdatera
Den nuvarande skyltningen är föråldrad i fråga om såväl utseende som information.
– På de nuvarande skyltarna kan man hitta företag som inte existerat sedan 1995, säger Söderlund.
Längs stamvägen mellan Karis och Ekenäs saknas också tydliga och informativa skyltar om Horsbäck, vilket också irriterar företagarna.
– Enligt Trafikverket kör ungefär 9 600 fordon per dygn förbi Horsbäck. Tänk på vilket marknadsföringstrick det vore att ha ordentlig skyltning längs stamvägen.
Enligt nuvarande plan skulle två stora skyltar placeras längs stamvägen, en första vid den nuvarande Ekerökorsningen och en andra närmare Sparhallen mot Ekenäshållet.
– Det viktiga är att namnet Horsbäck affärsområde syns och att webbadressen är tydlig. Folk ska bara behöva sin telefon eller platta för att snabbt och enkelt kolla up vilka företag som finns i området, säger Roms.
På själva affärsområdet skulle utförliga tilläggsskyltar, åtminstone två stycken, placeras i var sin ända.
– Det viktiga är att man ska kunna stanna vid skyltarna för att hinna få en bild av vad som finns i området. Vi har också planer på att resa detaljerade företagsskyltar intill affärsfastigheterna, säger Roms.
Hur skyltarna i praktiken kommer att se ut är ännu inte fastslaget.
Horsbäck online
Nästa år ska alltså Horsbäck affärsområde finnas på webben. Jan-Mikael Uusikylä, webbansvarig på MR Media, säger att skyltarna också får en viktigare roll om informationen också finns på nätet.
– När allt finns på nätet ger det skyltarna ett mervärde. Via webbsidan skall man lätt kunna hitta ytterligare information om företagen som finns med på skyltarna, förklarar Uusikylä.
Den planerade webbsidan kan enligt Roms också erbjuda utmärkta marknadsföringsmöjligheter.
– Förutom information om området och aktörerna kan sidan också användas av företag som vill ha in annonser eller göra reklam för evenemang.
Det enhetliga skyltprojektet har också som mål att föra samman företagarna.
– I dagens läge finns det många företagare i Horsbäck som inte vet vilka andra företag som är aktiva här. Ett tätare samarbete skulle göra det lättare att hålla skyltningen i skick och snygga till området överlag, säger Söderlund.
Hur projektet framskrider beror på vad områdets företagare och Raseborgs stad tycker om planerna. Finansieringen skulle ordnas delvis med hjälp av staden och delvis från företagarnas sida.
Företagarna kommer att diskutera planerna i början av december, och i bästa fall får Horsbäck ett ansiktslyft redan nästa vår.