Möte om hamn lockade man ur huse
Invånarna sparade inte på krutet då planer för Södra viken diskuterades på tisdag kväll. Många betonade småskaligheten i stället för ett stort antal båtplatser.
Auditoriet vid Raseborgsvägen 5 var fullt då Södra viken i Ekenäs diskuterades på tisdag kväll.
Jan Gröndahl, teknisk direktör i Raseborg, förde ordet och han inledde med att konstatera att det muddringslov som funnits för området inte längre gäller.
– Vi är i ett låst läge. Vi har inget tillstånd som möjliggör en utbyggnad.
– Det som vi nu ska finna är en teknisk lösning som är möjlig att genomföra.
Till utmaningarna hör bland annat att Södra viken ligger i en känslig miljö, sade Gröndahl.
Fem utkast
Planer har gjorts upp för området och de presenterades av Mikael Stening från Finnisch Consulting Group.
Fem olika utkast lades fram. Alla bygger på att muddringsmassorna deponeras i närområdet så att de fyller upp vid stränderna.
I förslag nummer ett ingår totalt 308 båtplatser fördelade på 188 platser i den yttre västra delen och 120 i östra eller inre delen. Stränderna upptas av ett stort antal bilplatser.
Det här fick flera i publiken att reagera kraftigt.
– Jag kan inte förstå varför man måste ha bilar på de vackraste ställena i Ekenäs. Det är här folk går, sade en av deltagarna.
– Man borde också tänka på vad som händer i hela området, inte endast på båtplatserna. Ska vi faktiskt få ett område till som är fult?
– Det är därför vi är här och diskuterar, sade Jan Gröndahl.
I Södra viken finns i dag cirka 200 båtplatser.
Ny marina?
Förslag nummer två bygger på 279 båtplatser (59 i väst, 220 i öst), förslag nummer tre på 305 båtplatser (85 + 220) och förslag nummer fyra på 249 båtplatser (61 + 188).
Planerna väckte inget jubel.
– Vi måste också komma ihåg de historiska och turistiska aspekterna. I de inre delarna av viken borde båtplatserna definitivt begränsas, sade Viveca Blomberg.
– Ska vi ha Gamla stan eller ska vi ha en båtmarina? Det är där diskussionen ska börja, sade hon.
I förslag nummer fem finns endast 180 båtplatser inritade (60 + 120). Det här förslaget bygger allmänt på att hela Södra viken är ganska öppen och parkeringsplatserna ganska få.
Mikael Stening poängterade att antalet parkeringsplatser är något man kan diskutera, precis som allt annat. Likaväl kan parkområden ritas in, sade han.
Mindre massor
I de förslag som lades fram är det endast smalare farleder som muddras, inte hela bassängen. Det håller muddringsmassorna på en mycket lägre nivå än i tidigare planer för området, förklarade Jan Gröndahl.
Bryggorna föreslås bli pontonbryggor, vilket också väckte kritik bland deltagarna.
– Folk tycker om de här kajerna och de tycker om att gå ut på bryggorna, sade Leif Höckerstedt som ifrågasatte det vettiga i att använda bryggor som inte hör ihop med den traditionella miljön.
Kajerna först
– Vi måste börja med att förbättra kajkanterna. Först därefter kan man muddra. Vice versa kan man inte göra, sade Jan Gröndahl om tågordningen om och när arbetet kommer i gång.
– Tanken bakom allt det här är ett hitta en teknisk och ekonomisk lösning. Vill vi göra något åt hamnen eller ska vi lämna den så här?
– Vi måste ha planen ganska klar innan vi anhåller om tillstånd, sade Gröndahl.
Idéerna noterades
Gustav Munsterhjelm konstaterade att diskussionen under kvällen kretsat kring bryggor och båtplatser. Det stora problemet på sikt är ändå att viken växer igen, sade han.
– Ska vi hålla den här miljön öppen för kommande generationer?
– Finns det ett önskemål att bevara Södra viken? frågade Munsterhjelm och fick ett ljudligt "ja" som svar.
Efter diskussionen hade deltagarna möjlighet att rita och skriva in sina förslag på kartor.
Kommentarerna och idéerna under som lades fram tecknades ner och tas med i den vidare behandlingen av vikens framtid.