Vart tredje samtal når inte fram
Regionförvaltningsverket prickar hälsovårdscentralen i Hangö för problem med telefonservice och tandläkartider.
Endast 61 procent av samtalen till hälsovårdcentralen når fram. Hur det kan komma sig hör till frågorna som regionförvaltningsverket i Södra Finland ställt till Hangö stad.
– Det har främst handlat om tekniska problem. Belastningen har varit för stor och återuppringningssystemet har inte fungerat, säger grundtrygghetsdirektör Elisabeth Kajander.
Staden lovar förbättring redan i sitt svar till verket. Telefonoperatören ska vidta åtgärder och menyn för återuppringning har redan förbättrats så att de som ringer säkert ska lämna ett meddelande och inte avbryta samtalet.
Enligt staden har de mottagna samtalens antal nu ökat till 65 procent men Elisabeth Kajander är inte nöjd.
– Självklart är den enda acceptabla nivån 100 procent. Alla som ringer ska komma fram eller bli uppringda.
Brist på fastslagna tider
I väntan på att telefonoperatören sköter sin del har även staden skridit till åtgärder.
– Vi har nu flera som svarar i telefon på morgnarna då de flesta också ringer, säger Kajander.
Utöver problemet med telefonsamtal som inte når fram har regionförvaltningsverket även kritiserat tandvårdens kösystem.
– Det har helt och hållet handlat om ett resursproblem, säger Kajander.
Då tandvården inte haft tillräckligt med personal har man inte kunnat dela ut tider. Patienterna har enbart ställts i kö. Regionförvaltningsverket påpekar att det inte är lagenligt. Tidpunkten då man ska få vård måste meddelas åt patienten.
– Nu har tandvården i alla fall full bemanning och problemet är därför löst, säger Kajander.
Inom november månad ska alla ha fått en tid inom vårdgarantins ramar, i praktiken inom de närmaste fyra till fem månaderna.
Nya direktiv behövdes
Regionförvaltningsverket har också frågat ut Hangö om varför informationen om längden på vårdköerna uppdateras så sällan. Uppgifterna uppdateras på nätet med mera än fyra månaders mellanrum. Även på den punkten ska staden förbättra sig. Klarare direktiv för vem som samlar och publicerar uppgifterna ska införas.
Regionförvaltningsverkets frågor och uppmaningar till Hangö upphör ändå inte med det. Verket har också frågat varför staden inte sköter utvärderingen av icke-brådskande servicebehov hos invånarna som är 75 år och äldre.
I den här frågan handlar det om att staden i en tidigare utredning till verket glömt att svara på den frågan. Allt är därför under kontroll. De äldre får en bedömning inom sju dagar efter att de eller en representant tagit kontakt.