Stationsbygget stoppar tågen
Kustbanan är avstängd i 29 timmar under helgen. Orsak: en 550 kubiks betongplatta som ska skjutas på spåret vid den nya stationen i Tolls.
Tågtrafiken stannar och Tollsvägen spärras av på lördag kväll, då grunden till den nya stationen ska fås på plats.
– Vi kapar av skenorna och river hela den gamla bron. Sen skjuter vi över en betongplatta, som blir den nya bron över Tollsvägen. Stationen byggs på plattan, ovanför Tollsvägen, säger Tommi Knaapinen, vd för byggföretaget Ralf Ajalin som genomför projektet.
Betongplattan, som nu väntar på en upphöjning invid banan, består av 550 kubik betong och järnpålar och väger uppskattningsvis 1,2 miljoner kilo.
– Det ska ju åka tåg över den och de är tunga. Plattan är beräknad så att den ska hålla för två tåg på en gång.
Tjälskador sinkar trafiken
Stationsbygget i Tolls är inte det enda byggarbete som stoppar tågen på Kustbanan. Mellan Karis och Salo är det byggarbeten i tre tunnlar, också här är entreprenören Ralf Ajalin.
– Jag räknade ut att vi jobbar på tretton olika ställen längs Kustbanan. Vi har arbeten bland annat i Karis, Pojo, Skogböle och strax innan Salo, säger Knaapinen.
En stor del av projekten är reparation av tjälskador, som gjort banan instabil och tvingar tågen att sänka hastigheten.
– Det har varit ett stort problem redan i flera år. Marken under skenorna torkar inte tillräckligt bra, för dikningen fungerar inte. Marken är våt när den fryser och tinar, vilket leder till tjälskador.
Kustbanan är inte den enda bansträckning som drabbas av tjälskador men tågmängderna på banan gör att följderna märks tydligt.
– Banan är så trafikerad att det genast märks i tidtabellerna om ett tåg måste sänka hastigheten. Det blir snabbt en snöbollseffekt som påverkar alla tåg.
Måste moderniseras
Stationsbygget i Tolls är ett omfattande byggprojekt som har stor betydelse för Kyrkslätts kommuns utveckling. Invånarmängden i området har vuxit redan länge.
– Man kan inte ha ett stort bostadsområde, så mycket trafik och så många användare vid en så urgammal station som Tolls tidigare varit. Ur trafiksäkerhetssynvinkel var den gamla stationen jättedålig. Man måste gå över spåret och har ingen sikt, säger Kyrkslätts trafikplaneringsingenjör Ylva Wahlström.
Snart kan området få ytterligare 600–700 nya invånare i takt med att de nybyggen som inskrivits i detaljplanen för Tolls stationsområde blir klara. Dessutom kan en modernisering öka användningen av stationen, som hittills inte anlitats så livligt som invånarmängden låter vänta.
–Men det beror delvis på att den har varit så dålig. Den har varit svagt upplyst och saknat tak att vänta under. Med trafiksäkerhetsfrågor är det ofta så att om något upplevs som farligt så används det inte. Jag tror att användningen av stationen kommer att öka nu då den blir moderniserad.
Lera krävde pålning
Projektet gör om hela stationen helt och hållet. Själva stationen flyttas några hundra meter österut och får en undergång för fotgängare. Både trappor och ramper leder upp till perrongerna, vid perrongerna byggs cykelställningar med tak och också själva perrongerna får tak. Dessutom byggs anslutningsparkeringar på båda sidorna om järnvägen.
Ursprungligen var projektet värt fem miljoner men oväntade omständigheter har förorsakat tilläggskostnader. Precis som vid bygget av den nya motorvägen orsakade jordmånen tekniska besvär.
– Det här är gammal havsbotten och marken söder om järnvägen bestod av lera till nio meters djup. För att stabilisera marken har vi varit tvungna att slå ner 700 stål- och betongpålar. Ovanpå dem har vi lagt betongplattor, säger Tommi Knaapinen.
Mataffären byggs nästa år
Förutom stationsbygget har Ralf Ajalin också byggt kommunaltekniken på planeområdet Tolls stationsområde norr om järnvägen. Det projektet är så gott som färdigt och överlåts till kommunen i slutet av månaden.
– Det gäller en lång vägsträckning österut längs järnvägen, gång- och cykelvägar och parker på området, säger chefen för kommunalteknik, Eero Vartiainen.
Detaljplanen för Tolls stationsområde omfattar totalt 35 000 våningskvadratmeter byggrätt. Byggföretaget Lemminkäinen uppför redan det första av de höghus som planerats in på området.
Härnäst blir det dags att bygga den mataffär som ska ligga närmast Tollsvägen. Bygget inleds nästa år.
– Det finns flera intresserade aktörer. Vem det blir som ska driva mataffären offentliggörs innan året är slut, säger fastighetsutvecklingschef Jesper Lindgren från byggföretaget Lemminkäinen.
Några affärslokaler finns också i det hus som nu byggs. I detaljplanen talas det om små serviceföretag, som ett kafé, en frisörsalong eller en blomaffär.
– Nu då stationen byggs och hela området utvecklas finns det gott om intresserade företag för affärslokalerna. De är ingen belastning för oss.
Efterlängtade hyresbostäder
Bostäderna i det hus som nu byggs är sålda till ett fondbolag som ägs av Taaleritehdas. De femtio bostäderna blir hyresbostäder som hyrs ut på den öppna marknaden.
Taaleritehdas låter också bygga hyresbostäder i Sundsberg.
– Där bygger Eke ett bolag med 61 bostäder i två byggnader, säger fastighetsdirektör Jouni Alho vid Taaleritehdas.
Uthyrningen av bostäderna sköts av Asuntoverstas.
Mera på väg
Nästa detaljplanearbete för Tollsområdet är Tollsbackens område, mellan kommuncentrum och Tolls stationsområde. Enligt Kyrkslätts kommuns planläggningsprogram för åren 2015–2019 ska arbetet inledas nästa år. Enligt uppskattning ska planen göra rum för 200–250 nya invånare. Också en gång- och cykelvägsförbindelse mellan Tolls och kommuncentrum hör till de centrala målen med planen.