Enkla experiment ger god start
Med rätt grepp kan barnen lära sig mer om kemin och omvärlden redan i tidig ålder. Draken Berta hjälper pedagoger på traven.
Anna Gunnarsson håller upp två tuber, en med lätt majonnäs och en som marknadsförs som äkta majonnäs. Som följande ska hon klämma in en del av majonnäsen i ett rör med vatten, men innan det får klassrummet en fråga.
Vilken majonnäs väger mer i vattnet, den lätta eller den äkta?
– Den lätta flyter och den äkta sjunker, lyder den allmänna tippningen.
Fel.
Det visar sig att den äkta majonnäsen flyter, medan den lätta sjunker ner till bottnen.
Förklaringen är att den äkta majonnäsen innehåller mera olja, och flyter då oljan är lättare än vatten. Den lätta majonnäsen igen innehåller mera vatten och har därmed högre densitet.
Rätta termer viktiga
Anna Gunnarsson är utvecklingspedagog vid det vetenskapliga centret Navet i Borås i Sverige. Centret med sina 20 anställda främjar intresset för teknik, naturvetenskap och matematik.
I går talade hon och förevisade experiment inför 18 förskolepedagoger och lärare från Raseborg, som en del av en fortbildningsdag som hölls i Höjdens skola i Tenala.
Med majonnäsförsöket ville Gunnarsson bland annat peka på betydelsen av termer och rätt ord inom kemin och undervisningen överlag. I det här fallet visade sig det "lätta" ha högre densitet än originalet.
– Genom att använda ett medvetet språk då vi håller på med kemi grundläggs en språklig omvärldsförståelse.
Det kan handla om ganska enkla saker. Använder vi ord som decilitermått och litermått i stället för "lilla måttet" och "stora måttet" lär sig barnen genast de rätta termerna.
– Målet med barnens kemi är omvärldsuppfattning, och det gäller också oss vuxna.
Bryter isen
Draken Berta är ständigt närvarande när Anna Gunnarsson talar och experimenterar. Den här figuren spelar en viktig roll i pedagogiken.
– Berta fungerar som en inspiratör.
Det är draken som sätter i gång experimenten och som kanske lite joxar med dem som deltar. På det sättet bidrar den till att bryta eventuella barriärer mellan barnen och den vuxna som talar, säger Gunnarsson.
Draken Berta, Anna Gunnarsson och flera andra från Navet åker runt i hela Sverige och ofta även utomlands för att berätta om sina metoder och förevisa experiment. Kärnan i budskapet är att det i ett tidigt skede lönar sig att öppna barnens ögon för försökens värld.
– Den lustfyllda kemin ska börja tidigt.
Får barnen en god förståelse för vad som händer omkring dem bäddar det för en naturlig inställning till kemin även som senare skolämne, säger Gunnarsson.
Tröskeln kan vara låg
Klassläraren Harriet Lindholm som deltog i fortbildningen såg mycket nöjd ut efter den försöksfyllda förmiddagen. Till vardags är hon klasslärare i Höjdens skola.
– Experiment kan förverkligas med ganska billiga material.
Harriet Lindholm säger att försöken kan bakas in i undervisningen på ett odramatiskt sätt. I går fick gruppen testa på ett experiment med färger, och det tänker hon sig att kunde användas till exempel inom bildkonsten.
- Gårdagens fortbildningsdag ordnades av Energilaboratoriet och Resurscentret för matematik, naturvetenskap och teknik i skolan.
- Energilaboratoriet som ligger i Tenala lånar ut Berta och utrustning för experiment, i första hand inom Raseborg men också till skolor i andra kommuner.