Fyra filer föreslås för vägavsnitt
Reviderad vägplan läggs fram för riksväg 25 mellan Horsbäck och Åsenby.
Två körfält i bägge riktningarna mellan Gamla kustvägen i väst och Ekenäsvägen i öst, och därtill ett mitträcke längs samma sträckning.
Det är en del av lösningarna i den reviderade vägplanen för riksväg 25 mellan Horsbäck och Åsenby i Raseborg som i dag läggs fram för allmänt påseende på stadens tekniska central i Karis.
Planen är i stora drag densamma som presenterades för allmänheten för två år sedan och som VN då också skrev ingående om.
Syftet är att göra vägen tryggare. Avsnittet med de fyra filerna planeras med tanke på omkörningar, och längs den här sträckan finns heller inga anslutningar, berättar Henrik Westerlund som är planeringsansvarig inom Raseborgs stad.
Längs den här sträckningen kommer det att löpa en parallellväg på både norra och södra sidan, och det är längs dem man tar sig till tomterna i den här delen av området.
Bland annat stängs infarten till dagens Kodin tavaratalo och strax öster om den byggs en underfart under riksvägen. Likaså försvinner infarten till Finnpile-fastigheten.
Den norra infarten vid Tegelbackskorsningen stängs också och flyttar en bit västerut.
En annan planerad förändring i Horsbäckändan är att Ekerövägens anslutning flyttar österut. Med tanke på säkra trafikarrangemang ligger den i dag för nära anslutningen till Horsbäcksvägen.
Rastplatsen strax väster om vägskälet till Horsbäcksvägen stängs. I stället ska det byggas en ny rast- och kontrollplats längre österut, på södra sidan av riksvägen ganska exakt mitt mellan avtagen till Horsbäcksvägen och Gamla kustvägen.
Flera etapper
När det gäller den nya sträckningen för Ekerövägen finns en underfart under järnvägen inritad i den aktuella planen. Det är förenligt med målet att eliminera plankorsningarna längs järnvägen.
– Projektet är planerat så att det kan göras i flera etapper, säger Henrik Westerlund och förklarar att vägplanen är en del av en större helhet där även bland annat elektrifieringen av Hangö- Hyvingebanan tas i beaktande.
– Planeringen utgår från ett större perspektiv.
NTM-centralen samordnar
Planerna har gjorts upp av Finnmap Infra och det är Näringslivs-, trafik- och miljöcentralen som håller i hela processen.
Till stadens uppgift hör nu att samla in kommentarer. Dessa tas sedan om hand av NTM-centralen.
Henrik Westerlund tror inte att det aktuella förslaget får mycket mothugg på lokal nivå.
– Planerna har behandlats tidigare. Jag ser inga större problem med det här, säger han.
Över 13 miljoner
Helheten omfattar även bland annat bullerskydd, skydd för grundvattnet och belysning längs hela sträckningen. Alltsammans, inklusive underfarten under järnvägen, beräknas kosta 13,5 miljoner euro.
När planen väl är färdig, med beaktande bland annat av de eventuella kommentarer som flyter in, tar Trafikverket över den. Där kommer den in på väntelistan med alla andra motsvarande projekt som pockar på pengar och uppbackning.
För projekt i den här storleksordningen krävs beslut i riksdagen, konstaterar Henrik Westerlund. Processen kan gå snabbt, men den kan också köra fast.
– För regionen är det här i varje fall positivt. Efter det här har vi två färdiga vägplaner.
Den andra planen berör avsnittet Mjölbolsta-Svartå.
Den aktuella planen som sådan får gott betyg av Westerlund. Den är funktionell och möjliggör ny verksamhet i området.
– Planen är bra för Raseborgs stad. Den ger oss stora möjligheter.