Webbutik visar vad höstlovet erbjuder på udden
Tillsammans med företaget Meriwellness samlar turistbyrån i Hangö för första gången turismföretagens utbud på nätet. Inom kort ska turistbyrån starta egen butik.
Webbutiken som nu lanserats är ur turistbyråns synvinkel ett pilotprojekt. Tidigare fanns det tankar om att det regionala turismsamarbetet Lumo skulle skapa en gemensam webbutik för trakten.
– Den blev inte av men Lumo har däremot gjort en undersökning av vilka system som skulle fungera för de olika kommunerna, säger Hangös turistchef Marika Pulliainen.
Lösningen blev först ett samarbete med Meriwellness, men med erfarenheterna av den gemensamma butiken ska turistbyrån snart starta en egen.
– Vi får se vad den för med sig men vi har planer på en helt egen, säger Pulliainen.
Egen start i höst
Tanken med både den nuvarande och framtida butiken är att samla tjänster på ett och samma ställe. På så vis kan turister bygga upp sitt eget besök i Hangö med inkvartering, utflykter och andra aktiviteter.
– Vår egen webbutik börjar vi ändå småskaligt nu på hösten med våra egna fysiska produkter som också säljs på turistbyrån i dag, säger Pulliainen.
Turistbyrån kommer att använda tjänsten Kotisivukone. Pulliainen hoppas att både Hangöbor och turister kommer att ha nytta av butiken. Hon ser en stor potential i en lokal webbutik även om det finns otaliga tjänster som samlar till exempel inkvarteringsutbudet på nätet.
– Det är roligt att locka med företagarna och intresse finns.
Allt på en plats
Via den nuvarande webbplatsen bjuder redan ett flertal företag i staden ut sina tjänster och olika evenemang.
Den nuvarande webbutiken samlar evenemang specifikt under höstlovet. Övernattning, yoga, kajakfiske, måleri, ansiktsbehandling och golf-, rid- och tenniskurser marknadsförs sida vid sida.
– Det är absolut dagens melodi, säger Ilse Klockars, turistbyråns marknadsföringssekreterare.
Sidan har man redan marknadsfört på sociala medier samt genom att dela ut reklamblad i Helsingfors.
Även Lumo ska i framtiden hjälpa till. Koordinator Jukka Punamäki menar att Lumo kan ge eventuella lokala, såsom Hangös, webbutiker synlighet. En gemensam butik har man däremot kommit fram till att inte lönar sig med tanke på de stora bokningssidorna för inkvartering på nätet.